Személyre szabott étrend– van-e jövője a vendéglátásban?
Olvasási idő:7Perc
Adott egy még periférián lévő, ám roppant ígéretes trend a
táplálkozástudományban, ami a modern ember igényeire érzékenyen reagál: a PN,
azaz a personal nutrition, magyarul személyre szabott étrend. A METRO
innovációs központja, az NX-Food behatóan foglalkozott azzal, hogy ez a
koncepció hogyan fog lecsapódni a vendéglátásban. Cikkünk alapját Clément
Tischerrel, az NX-Food innovációs és partnerségi részlegének vezetőjével az MPulse oldalán megjelent beszélgetés adja.
Közhely, de igaz, hogy minden ember más és más – nincs ez
másképp a táplálkozás területén sem. Az emberiség sokszínűsége megmutatkozik
abban is, hogy szervezetünk hogyan reagál az elfogyasztott ételekre: a
különböző étel-intoleranciákban szenvedők saját bőrükön tapasztalják, hogy mire
képes egy-egy összetevője valamely fogásnak, miközben ugyanennek a feldolgozása
más embereknek éppenséggel meg se kottyan. Részben az egyedi érzékenységek
sokasága, valamint az egészséges táplálkozásra való általános igény hívta
életre a személyre szabott étrend koncepcióját, amit a maga teljességében –
egyelőre – egy viszonylag szűk réteg követ.
Egyéni táplálkozási profil
A személyre szabott étrend ugyanis sokkal több, mint pusztán
az intolerancia szem előtt tartása: kialakításához kifinomult profilozás
szükséges, melyben szerepet kap többek között a testmagasság és testsúly, az
anyagcsere jellemzői, a nyál- és a bélflóra, vagy éppen a vér- és vizeletminta
eredménye. Ezeket a markereket az
etnikai és kulturális hátteret, valamint életmódot jellemző adatok egészítik
ki, hogy az adatokat elemezve előálljon egy egyéni táplálkozási profil, amely
segít abban, hogy a szervezetét leginkább támogató, egészséges étrendet tudjon
összeállítani a fogyasztó.
Felmerül a kérdés, mit tud kezdeni a személyre szabott étrenddel
a vendéglátóipar, amennyiben az valóban népszerűvé válik, és az egyelőre
rendkívül munkaigényes és költséges profilozás széles körben elérhető lesz? A
vendéglátóhelyek eddig is igyekeztek lépést tartani a táplálkozástudománnyal és
a különböző speciális étrendekkel. Az alapanyagok és a kalóriatartalom étlapon
való feltüntetése mellett a laktózmentes, a gluténmentes, vagy éppen a vegán
ételek beemelése a kínálatba jobb helyeken magától értetődő gesztus.
Prémium árban az egészséges és a személyre szabott
termékek
Az egészségtudatosságért és egyediségért a fogyasztók eddig
is hajlandóak voltak magasabb árat fizetni, így a személyre szabott étrendnek
kétségkívül van piaca. Maga a PN koncepció – amivel több startup is foglalkozik
– viszont még nem találta meg azt az ütőképes üzleti modellt, amivel ki tudna
jutni az induló vállalkozások „Halálvölgyének” nevezett ciklusból: abból a
helyzetből, amikor már van tőke és működik a cég, de még nem termel bevételt. A
vendéglátásnak tehát van ideje felkészülni arra, hogyan és kiknek kínálhat
személyre szabott ételeket. Ez a feladat azonban a személyre szabott étrendet
meghatározó adatok sokasága, azok érzékenysége, és feldolgozásuk munka- és
erőforrásigényes volta miatt különösen nehéz.
Nehéz, de nem lehetetlen belépni a piacra
Áthidaló megoldásokat mégis el lehet érni a már
rendelkezésre álló eszközökkel: az online élelmiszerboltok szűrőfunkciói
alkalmassá tehetők a személyre szabott táplálkozási kritériumokkal való
harmonizációra. A gyorséttermek és a lazább hangulatú vendéglők között
elhelyezkedő fast casual éttermek, ahol elsősorban friss termékekből állítják
össze a fogásokat korlátozott asztali kiszolgálás mellett, viszonylag gyorsan képesek
lennének legalább részben személyre szabni egyes fogásokat. Az előfizetéses jellegű étel- és alapanyag kiszállító
cégek ugyancsak be tudnának kapcsolódni az ügyfelek egyedi táplálkozási
információit szem előtt tartó trendbe.
Az értéklánc azonban olyan sokoldalú és összetett, hogy egyetlen
iparági szereplő szerepvállalása nem elegendő a nyereségességhez, így egyelőre azt
is korai lenne megmondani, része lesz-e a mindennapi életnek annyira, hogy begyűrűzzön
a vendéglátóhelyekre a PN alkalmazása. Az NX Food mindenesetre lát benne
fantáziát – a bimbózó trend jelenéről és jövőjéről a Horeca szektort érintő
elemzést tettek közzé, mely bárki számára elérhető itt: https://nx-food.com/personalized-nutrition-whitepaper