Az alfák már a spájzban vannak: ismerd meg jövendő fogyasztóid!
Olvasási idő:9Perc
Rántott dinó hasábburgonyával, paradicsomos tészta, halrudacskák
rizzsel – sok vendéglátóhely ma is azokkal az ételekkel traktálja a
gyermekvendégeit, mint anno a szüleiket. Csakhogy ezek a gyerekek már a
közösségi média reflektorfényében (és árnyékában) élnek születésük óta, előbb
olvasnak szöveget valamilyen eszköz kijelzőjén, mint könyvben, és a Mikulásnak
is webáruház-linket küldenek a vágyott ajándékról, mintsem levelet írjanak. Nem
lehet ugyanúgy kezelni őket, mint szüleik vagy akár idősebb testvéreik
generációját. Az alfa generáció, a 2010-2025 között született gyerekek egyre
szélesedő tábora a szolgáltató szektort, és különösen a vendéglátást eddigi
stratégiái átgondolására készteti – méghozzá minél hamarabb, hiszen jól tudjuk:
a gyerek nő, mint a bolondgomba.
Generációs igény az egészségre Mit kell tudni az alfákról? A legfontosabb, hogy ők az ezredfordulós
generáció gyermekei, szüleiket pedig már volt idő meg- és kiismerni. Az
ezredfordulósok (Millenials, más néven Y generáció, de az X generáció későn
gyereket vállaló tagjai is alfákat nevelnek) karrierjében és magánéletében
egyaránt tudatosok, érzékenyen reagálnak az olyan globális kihívásokra, mint a
klímaváltozás vagy a környezetszennyezés, és az egyéniség, önkifejezés,
szabadság hívószavak mentén szervezik az életüket. Az alfák szinte az
anyatejjel szívják magukba a minőségi és egészséges étkezés iránti igényt,
hiszen szüleik generációjából kerülnek ki a lelkes hobbiszakácsok,
gasztrobloggerek, vagy a közösségi média gasztronómiai influenszerei. Az
ezredfordulósok körében már senki nem nézi ufónak a speciális étrendet
folytatókat, hiszen ezek a diéták pont az utóbbi negyed évszázadban lettek
népszerűek (vagy éppen kényszerűek). Vegán, vegetáriánus, flexitáriánus, gluténmentes,
cukormentes, laktózmentes – ha az Y generációsok látják vendégül egymást, fel
vannak készülve a speciális igényekre.
Élménykeresés, önkifejezés, digitalizálódás
A jól szituált ezredfordulósok konyhájában kevesebb a vörös hús
(általában a hús), a cukorral szűkmarkúan bánnak, de több a zöldség és a
gyümölcs, valamint a magas rost- és fehérjetartalmú alapanyag. Az Y-generációs
szülők gyermeküket önkifejezésre és az egyéniség tiszteletére nevelik, így az
alfák hamar megtanulják a döntéseikben rejlő erőt. Ahogy az ezredfordulósok, akiket
a közösségi média a megosztásra érdemes élmények felé fordította, úgy az alfa
generáció tagjai is élménykeresők. Mivel az alfák vizuális alapélményeit
képernyőkön elérhető tartalmak sokasága alakította ki, a látvány komoly
motivációt jelent számukra. A 2010 után születettek már semmilyen szállal nem
kötődnek a 20. századhoz, egy digitalizálódott világba érkeztek, ahol a fizikai
valóságnak magától értetődően létezik egy virtuális kiterjesztése is. Az alfa generációsok vélhetőleg még mobilabbak
lesznek, mint a szüleik, akik közül az első digitális nomádok kikerültek – ez a
mozgékonyság nyitottságot és kíváncsiságot hoz magával.
Új fizetővendégek a láthatáron
A kíváncsi és öntudatos alfák jelenleg szerzik első élményeiket a vendéglátóhelyekről
– az a vendéglátós, aki később (azaz pár éven belül!) fizetővendégként szeretné
őket viszontlátni, jobb, ha már most megnyeri őket magának. Mivel tehetünk az alfa generációsok kedvére?
Jöjjön néhány gyakorlati tipp.
Kérdezd őket!
A legegyszerűbb megkérdezni magukat az érintetteket, hogy mi a kedvenc
ételük. Csak adj nekik papírt, ceruzát, és leírják vagy lerajzolják! Egy ilyen
felmérés után az étlapon nyugodtan átírható a „Gyerekeknek ajánljuk” rovat címe
„Gyerekek ajánlják” fordulatra.
Tedd személyre szabhatóvá az ételeket!
Az alfák már kicsi koruktól kényesek arra, hogy önálló döntéseket
hozzanak, így élve meg saját egyéniségüket. Ahogy a számítógépes játékokban
létrehozzák a saját avatarjukat különböző elemek kombinációjával, úgy az étel
is lehet számukra önkifejezési eszköz. Az, hogy a feltálalt ételt félig-meddig
maguk alakították, vonzóvá teszi számukra a fogást.
Kínálj egészséges fogásokat!
Az alfa generáció tagjai számára az otthon ízei már nem feltétlenül a rántott
húst jelentik, amennyiben a család tagjai egészségtudatosan étkeznek, vagy
valamilyen alapanyagra érzékenyek. A gyerekeknek szánt ételkínálatban is
szerepeljenek laktózmentes, gluténmentes, cukormentes vagy éppen vegán fogások. A gyümölcsök és zöldségek színessé,
izgalmassá varázsolják az ételeket – miért épp a gyerekeket fosztanád meg ettől
a kalandtól?
Építs a kíváncsiságukra!
A gyerekek megfelelő motiváció birtokában szívesen fedeznek fel új
ízeket. Tedd kívánatossá a nekik szánt ételeidet történettel, játékkal, képekkel.
Az étlapon a nekik szánt kínálat oldalai tartalmazzanak illusztrációt! Az alfa
generációsok egy része nemcsak a leendő élményt látja benne, hanem a megosztható
fotót is.
Digitalizálj!
A 21. századi gyerekek számára idegen a nyomtatott étlapról válogatás.
Az érintőképernyős terminálok, a tabletes megoldások, vagy a mobilalkalmazások,
különösen, ha játékos elemeket és sok képet tartalmaznak, viszont ismerősek és
vonzóak számukra, hiszen ezek kezelésében otthonosan mozognak.
Érdemes tisztában lenni vele, hogy ez a korosztály várhatóan korábban
válik fizetőképessé, mint az előzőek. A karrierjük csúcsán lévő ezredfordulósok
gyakran bőséges zsebpénzt adnak gyerekeiknek, akik digitális kompetenciáik
miatt várhatóan hamarabb be tudnak lépni a munkaerőpiacra; a bankok már 12 éves
kortól kínálnak bankszámlát a korosztály tagjainak, virtuális számlájuk pedig
még korábban lehet. Az idősebb alfák tehát potenciálisan belátható időn belül
fizetővendégekké válnak – vagy máris azok. Az üzleti jövőjébe fektet, aki
megismeri és megnyeri őket magának.