A mesterséges intelligencia futurisztikus vízióból átlépett a valóságba, és egyre inkább mindennapjaink részévé válik. Jelenléte a munka világát is átformálja – akadnak, akik tartanak tőle, de vannak, akik a munkaerőhiány enyhítését remélik a folyamatoktól. A vendéglátás számára mindenesetre remek fejlesztési lehetőségeket rejt a mesterséges intelligencia használata: bemutatunk öt, a szektor számára különösen hasznos AI-trendet!
Az AI-alapú programok verhetetlenek a folyamatok automatizálásában és a hibák kiszűrésében, ami önmagában is időt szabadít fel a vendéglősök számára, így több energiát fektethetnek a vendégekkel való foglalkozásba és a kreatív folyamatokra, mint az étlaptervezés vagy a fogások megalkotása. Lássuk, milyen kollégákkal dolgozhat együtt egy modern vendéglátós – akár már holnaptól!
Legyen digitális asszisztensed! Egy AI-alapú digitális asszisztens zokszó nélkül vállalja át a leghálátlanabb adiminisztratív feladatokat is a munkatársaktól. Költségszámításokat végez, bevételt prognosztizál, műszakbeosztásokat készít.
A Delicious Data platform például nagy mennyiségű adatra támaszkodva fogyasztási előrejelzéseket készíté, amelyek az értékesítés megtervezését segítik. Az étlap mesterséges intelligencián alapuló elemzésével a METRO Gastro Consulting képes azonosítani a magas haszonkulccsal rendelkező ételeket, és a pszichológusok által kidolgozott tervnek megfelelően elhelyezni az étlapon a bevétel maximalizálása érdekében. A mesterséges intelligencia automatikusan ellenőrzi a készletek szintjét, így a vendéglátósok időben rendelhetnek a fogyóban lévő termékekből. Az AI arra is képes, hogy a rendelkezésre álló alapanyagok alapján új recepteket javasoljon – ezeket továbbgondolva ízletes és kreatív fogásokat kínálhat az étterem. Az olyan programok, mint a QPlaner a munkaerő-tervezés folyamatait támogatják, így kiküszöbölhető a létszámhiány: a szoftver váltásokat és műszakbeosztásokat készít üzleti és személyi adatokra támaszkodva. Személyzet nélkül persze nehéz a műszakbeosztás készítése, ezért az AI a toborzásban is segít: a ChatGPT például képes vonzó álláshirdetéseket készíteni.
Tudtad? A METRO népszerű vendéglátóipari szoftvercsomagja, a Dish szintén nagyban épít a mesterséges intelligenciára: több százezer adathalmazt elemezve képes a keresőrobotok számára vonzó honlapokat készíteni és azok tartalmi részeit tökéletesre optimalizálni, ezzel nagyban segítve az asztalfoglalások és ételrendelések számának növelését.
Legyen digitális ügyfélszolgálatosod!
Bár a vendégekkel való személyes kommunikáció fontos része, sőt sajátossága a vendéglátós munkának, azért ezen a területen is létezik automatizálható munka. Bosszúságot szül például az ügyfélben, ha a telefonos vagy internetes megkeresésére nincs azonnali reakció – egy chatbot vagy voice bot alkalmazásával azonban gördülékeny lesz az ezeken a csatornákon leadott rendelések és foglalások felvétele, és még az újdonságokat is ki tudja ajánlani. Bizony, a mesterséges intelligencia alapú beszédtechnológiák már a telefonos ügyfélkapcsolatban is helyt állnak! A foodcall voice bot például automatikusan fogadja az ügyfelek telefonon vagy WhatsApp-on érkező rendeléseit, foglalásait vagy egyéb kéréseit, és elküldi a pénztárgép rendszerébe. A személyzetnek nem kell telefonügyeletet tartania a sok munkája mellett.
Legyen digitális grafikusod!
Egy vendéglátóhelynek is szüksége van megkapó grafikákra és illusztrációkra akár dekorációs célokra, akár az online kommunikációban. Az AI-alapú képgenerátorok másodpercek alatt tudnak képet előállítani megadott téma és részleteket mentén: csak tedd próbára például a Midjourney-t! Az AI használható a vendéglátóhely vizuális világának optimalizálására is, hogy a keresőmotorok könnyebben azonosíthassák és kategorizálhassák azt, még több vendégelérést eredményezve.
Legyen digitális hulladékcsökkentési tanácsadód!
A vendéglátóhelyeken keletkező élelmiszerhulladékkal veszi fel a harcot a Kitro szoftver, amely pontos áttekintést nyújt az élelmiszer-hulladék súlyáról és költségéről. Segíti a vendéglátósokat a különböző hulladékforrások azonosításában, az élelmiszerhulladék felhalmozódásához vezető okok kiküszöbölésében, és az erőforrások hatékonyabb felhasználásában. A KITRO emellett előrejelzéseket ad a jövőbeli eladásokról, így a vendéglátóhely vezetője pontosabb beszerzéseket tud lebonyolítani.
Legyen digitális sommeliered!
Az ötödik trend kihasználása már inkább a (közel)jövő zenéje. Az érzékszervek közül az ízlelést a legbonyolultabb „digitalizálni”, ám az IBM által létrehozott Hypertaste már egészen közel áll a kifinomult emberi ízlelőbimbók teljesítményéhez. Az AI alapú ízlelőszoftver érzékeli az italokban lévő molekulákat, majd összehasonlítja az eredményeket más, általa már ismert folyadékokkal egy felhőkiszolgálón keresztül. A jövőben a digitális ízlelés segítheti a sommeliereket munkájukban, többek között a hamisítványok azonosításával, vagy a népszerűnek ígérkező italok felkutatásával.