Az ötlet – az irracionális álomtól a megvalósítható szívügyig
Pohner Ádám, a METRO saját márka nagykövete a Bükk
kapujában, Mályinkán nyitja meg saját vendéglátóhelyét. A METRO végigkíséri és
bemutatja a bisztrónyitás folyamatát az épület felújításából fakadó
„őskáosztól” egészen az első törzsvendégekig. Cikksorozatunk első részében
magáról az ötletről és annak működőképességéről beszélgetünk Ádámmal.
METRO: Hogyan jött az
ötlet, hogy saját vendéglátóhelyet nyitsz? Pohner Ádám:
2012-ben kezdtem a vendéglátást, és már 2016-tól kezdtem úgy tekinteni a
Bükkre, és ezen belül Mályinkára, mint kiaknázatlan lehetőségek tárházára.
Elámultam, mennyi minden terem itt, mennyi alapanyag található meg helyben, mi
mindenre lehetne építeni egy vendéglátóhelyet.
Utána még sok-sok ötletem volt, álmodtam többek között saját helyet
Budapestre és a Balaton környékére is. A tervek között volt teljesen
irracionális, és volt olyan is, amit reálisan meg lehetett volna valósítani, de
végül mindig ide kanyarodtam vissza. Végül az élet döntötte el, hogy milyen
lehetőséget ad a kezembe, így Mályinkán vágtam bele a saját vendéglátóhely
megvalósításába. Így született meg az ISZKOR.
METRO: Miért döntöttél
pont a bisztró „műfaja” mellett? Pohner Ádám: Nagyon
tetszenek az ízes, mégis egyszerű alapanyagokra épülő, könnyen értelmezhető
ételek, és ez meg is felel a személyes főzési, ételkészítési stílusomnak,
gasztronómiai szemléletemnek. Emellett fizikailag is olyan pici a helyünk, hogy
nem lehet nagy dolgokat varázsolni. Ebből viszont ki lehet hozni a maximumot.
Láttad a konyhát, milyen szűkös – azt tervezem, hogy egyedül elleszek ott,
esetleg egy mosogató fog még segíteni. A teraszban vannak még lehetőségek, ott
mindenképpen terjeszkedni fogunk.
METRO: Mi volt a
koncepció? Miben lesz más a Te bisztród, mi az, ami kiemeli a többi hasonló
profilú hely közül? Pohner Ádám:
Elsősorban mi tesszük majd különlegessé, azzal a látásmóddal, ahogyan az
ételkészítéshez és az alapanyagokhoz közelítünk. Emellett érzékelhető egyfajta
szolgáltatói hiány a környéken. Igaz, hogy vannak éttermek a környéken, egész
jók is, de sokkal több és színvonalasabb szolgáltatásra van szükség és igény.
Nem látszik most, mert szerda dél van, és alig van átmenő forgalom, de hétvégén
elég nagy errefelé a jövés-menés. Lehetne rá építeni, és mégsem történt eddig
semmi. Annyi alapanyag van a környéken, ami hever a parlagon, vagy másképp is
fel lehetne használni, mint ahogy most használják! Úgy voltam vele, hogy ezeket az adottságokat
velem ötvözve egy nagyon jó kis koncepció sülhet ki belőle.
METRO: Hogyan végeztél
kockázat-felmérést, konkurencia-kutatást? Pohner Ádám: Abból
indultam ki, hogy ha valaki valami jót csinál, az megtalálja a közönségét,
azért ki fognak mozdulni az emberek. Végiggondoltunk sok-sok dolgot, számba
vettük, milyen települések vannak a közelben. Megnéztük, milyen települések
vannak a környéken, amelyek célcsoportot adhatnak. Luca, párom és üzlettársam,
sokáig nem akarta elhinni, hogy a legközelebbi nagyobb városban,
Kazincbarcikában mennyi lehetőség rejlik, rengetegen laknak ott, és egyszerűen alig
vannak jó helyek. Budapest egy már-már telített piac, ott csak egy lenne az ISZKOR-Mályinka
a sok remek hely közül, itt viszont mi a környék egyik különlegessége
lehetnénk. Ezt beigazolni látszik, hogy több rendezvényen is részt vettünk már
a környéken, nagyon pozitív volt a fogadtatásunk, sokan mondták, hogy alig
várják a nyitást.
METRO: Miért éppen
most, amikor egyik krízis éri a másikat? Nem gondolkodtál-e a halasztáson? Pohner Ádám: Az munkált
bennünk, hogy mi ezt meg akarjuk csinálni, és kész. Ez a helyzet akár jobb
lesz, akár rosszabb, úgy voltunk vele, hogy mindenképpen elkezdjük.
Meggyőződésem, hogy gazdasági szempontból is jó döntést hoztunk, figyelembe
véve, hogy minden pénz, amit most ebbe a vállalkozásba fektettünk – márpedig
minden pénzünket belefektettük – az ugyanúgy inflálódna, ha nem használnánk
most. Így viszont nem veszít az értékéből, hanem növeli az értékét.
METRO: Magának a koncepciónak
a működőképességét hogyan mérted fel? Pohner Ádám:
Meghatároztunk egy átlagfogyasztási értéket, ami azt az összeget jelentette,
amennyit egy ember egy látogatás alkalmával fizet. Aztán készítettünk néhány
próbaételt, megnéztük, mennyibe fognak kerülni nekünk. Kalkuláltunk olyan
részletekkel is, hogy mennyibe kerül például egy kávé elkészítése. Szépen
sorban felmértük a várható konyhai, beszerzési, ételkészítési költségeinket,
majd hozzátettük a rezsiköltséget, a karbantartási költséget, és így tovább. Ez
a költségoldal adta az alapot a számításokhoz. Amikor a rezsicsökkentést
elvették a cégektől, egy óriási szakadék keletkezett: a szakadék egyik oldalán
a már működő vendéglátóhelyek állnak, akik újratervezésre kényszerülnek, és
árat kell emelniük a költségeik kompenzálására, amit a vendégkörük vagy
elfogad, vagy sem. A szakadék innenső oldalán viszont azok állnak – mint mi –
akik eleve a megemelkedett költségekkel számolnak már induláskor.
METRO: Milyen
vendégkörre számítasz, hogy határoztad meg a célcsoportod? Mit gondolsz,
mekkora vonzáskörzete lesz az Iszkor Mályinkának? Pohner Ádám:
Alapvetően az a terv, hogy hétvégén, péntektől vasárnapig leszünk nyitva – habár,
mivel szerda-csütörtök lesz a felfőzés napja, elképzelhető, hogy ezeken a
napokon is kinyitunk este, persze valamivel szűkebb kínálattal. A
célközönségünket ennek megfelelően aszerint határoltuk be, hogy leendő
vendégeink milyen rövid időn belül érnek el hozzánk a lakhelyükről, és milyen
indíttatásból teszik. A helyiek közül már akartak is foglalni asztalt, pedig
még ki se nyitottunk! Nagyon fontos célcsoport az úgynevezett 15 perces
közönség, akik akár hétköznap is eljöhetnek hozzánk: Kazincbarcika,
Szilvásvárad, Lillafüred. Picit távolabb, 30-40 percre van Diósgyőr, Miskolc,
Eger, ezekből a településekből is komoly érdeklődőkre számítunk, főleg
túraszezonban. Aztán vannak a gasztroturisták, akik akár egy-két, vagy még több
órás utat is bevállalnak az igazán finom falatokért, jellemzően nagyvárosokból.
Biztos vagyok benne, hogy Budapestről is érkeznek majd vendégek, és elégedetten
fognak távozni!
Pohner Ádám 2014-ben már részt
vett commis-ként a Bocuse d'Or versenyen, majd 2016-ban alig 22 évesen a 2.
helyen végzett a magyarországi Bocuse d'Or döntőben, egy hajszállal lemaradva
az akkori (már két évtizede a pályán lévő) győztes, Széll Tamás mögött.
2018-ban viszont már megnyerte a hazai válogatót, csapatával továbbjutott az
európai fordulóban, és 2019-ben ő képviselte hazánkat a Bocuse d'Or Lyonban
megrendezett világversenyén. Rátermettségét bizonyította már az Olimpiában, a
budai várnegyedben található Alabárdosban, a balatonszemesi Kistücsökben, majd
a tatai Platán Bisztróban is, mielőtt eldöntötte, hogy párjával, Lucával
közösen megnyitja saját kis bisztróját, az ISZKOR - Mályinkát nagymamája
szülőfalujában, a Bükki Nemzeti Park szomszédságában. Ádám rendszeres
együttműködője a METRO Gasztroakadémia programjainak, a METRO saját márka
nagykövete.