Nagykereskedelmi csúcsokra tör a METRO - Partnerkonferenciáján ismertette beszállítóival 2023-as stratégiáját a nagyvállalat

2022. október 12.

METRO Partnerkonferencia

Október 12-én a METRO beavatta elért eredményeinek és éves stratégiájának részleteibe partnereit. Az országszerte 13 áruházzal jelen lévő nagykereskedő hibrid Partnerkonferenciáján közel 120 fő személyesen vett részt, további 100 pedig online követte a METRO budaörsi Gasztroakadémiáján folyó eseményeket. 

A METRO minden gazdasági évének (ami októbertől szeptemberig tart) első heteiben hagyományosan egy konferenciára invitálja partnereit, melynek során a nagyvállalat vezetői megismertetik a nagykereskedelmi lánc következő évben érvényesítendő stratégiáját, terveit, s az általa kínált megoldásokat, szolgáltatásokat a résztvevőkkel.

 

Többcsatornás nagykereskedelmi modell

A jelenlegi stratégia alapjait az előző évben vetette meg a METRO, és az elmúlt hónapok annak fokozatos kiterjesztéséről szóltak. A stratégia vezérelve a nagykereskedelmi gyökerekhez való visszatérés, az áruház tevékenységének a többcsatornás kereskedelmi modellhez való igazítása.

„450.000 vevőhöz érünk el 13 áruházunkon keresztül, melyek közül 10 kiszállító áruház is, illetve van egy dedikált kiszállítási platformunk is. A vállalat megőrizte munkavállalói létszámát, 2200 kolléga segíti sikereinket és majdnem kétszáz fős értékesítői csapat biztosítja a közvetlen kapcsolatot a vevőkhöz. Jelenleg a digitális csatornákon zajlik az értékesítés 5%-a. Saját márkás termékeink részesedése 23%, az érintett piacnak pedig a 80%-át fedjük le.” – sorolta Thierry Guillon-Verne vezérigazgató az alapokat, melyekre a jövő tervezésekor építhet a vállalat.

Stratégiai célként a kiszállítási üzletág volumenének növelését, a vendéglátóipari vásárlások felpörgetését, valamint a lehető legteljesebb digitalizációt jelölte meg. Az elmúlt évben egyébként ezeket a célokat számos fejlesztés szolgálta: többek között a szárazjeges hűtveszállítási rendszer alkalmazása a kiszállítások során, a HoReCa-fókuszú termékszortiment kialakítása, valamint a DISH by METRO éttermi szoftver révén a partnerek digitális jelenlétének támogatása.

 

A stratégiai modell alkalmazása

Alexis Jean-Pierre Maudelonde beszerzési igazgató egy fontos különbségre mutatott rá a METRO és a hipermarketek között, eloszlatva egyszersmind a tévhitet, hogy az ismert hipermarket-láncok lennének a METRO közvetlen konkurenciái: „A mi vevőink nem fogyasztók. Nem lehet őket ugyanazokkal a módszerekkel motiválni, mint egy hipermarketben tennék.”

Alexis Jean-Pierre Maudelonde a többcsatornás nagykereskedelmi átalakulás kínálta előnyöket mutatta be a partnerek számára: a METRO a legjobb eléréssel és kapcsolatokkal rendelkezik a HoReCa vevőkhöz és kiskereskedelmi boltokhoz egyaránt. Ez a két csoport egyben profi beszerző is, határozott elképzelésekkel érkezik az áruházba vagy az online felületre, és erősen termékközpontúak a vásárlásra vonatkozó terveik. A plenáris előadások sorában a többcsatornás nagykereskedelmi modell gyakorlati megvalósítását ismertették a METRO kulcsterületeinek vezető szakemberei.

 

A siker titka a folyamatos fejlesztés

A plenáris előadásokat a területekre mélyebb betekintést nyújtó szekciómegbeszélés követte: a száraz és friss termék kategóriákban szervezett beszélgetésen Dr. Kápolna Beáta ultrafriss és frissáru beszerzési vezető, valamint Madalina György szárazáru és near food beszerzési vezetők, a non-food divízióban pedig Karasz Balázs beszerzési vezető mutatták be a METRO beszerzési gyakorlatát a kategóriákban. Dr. Kápolna Beáta a választék kialakításában a nagykereskedelmi fókusz érvényesítésére helyezte a hangsúlyt, amit szortiment optimalizálással, a saját márkák fejlesztésével, valamint az értékesített áruk bekerülési értékének javításával támogatnak. Madalina György az éves beszerzési megállapodás részleteit, valamint a nagy sikerű „Többet olcsóbban” árazási gyakorlatot ismertette. A non-food kategória szekcióbeszélgetésén kiderült: a termékcsoport az elmúlt két évben folyamatosan növekvő teljesítményt mutatott, s a legnagyobb arányban a vendéglátóipari vevőket kiszolgáló cikkek fogytak, részben a lépcsőzetes árazásnak is köszönhetően. A saját márka (METRO Professional) itt is húzóerőnek bizonyul, ezért megéri a METRO gyártóinak a partnerség.

A METRO egy évvel ezelőtt a fenntartható növekedést jelölte meg az előtte álló időszak fontos stratégiai elemének – ennek megfelelően számos fenntarthatósági és energiahatékonysági beruházást valósítottak meg. A mostani többcsatornás nagykereskedelmi stratégia nemcsak 2023-ra szól, hanem az elkövetkező fél évtizednek is kereteket ad.

A konferencia egyik tanulsága, hogy – mint a METRO példája is mutatja – azok a piaci szereplők, akik nem álltak le a fejlesztésekkel a gazdaság megtorpanása vagy más előnytelen körülmények miatt, megőrizték stabilitásukat és komoly eredményeket tudtak felmutatni.