Először adták át a METRO Fenntartható Gasztronómia Díjakat
2022. június 17.
Hagyományteremtő díjátadóval ünnepelte a
fenntartható gasztronómia napját (június 18.) a METRO. A kisebb környezeti
hatást jelentő élelmiszeripari és gasztronómiai módszerek, gyakorlatok
elterjesztését a nagyvállalat a jövőépítés szándékával karolja fel. Június
16-án egy szakmai fórum keretében először adták át a METRO Fenntartható
Gasztronómia Díjakat, melyeket ezentúl három kategóriában, évente ítélnek oda
egy-egy, a területen élen járó személynek, vendéglátóhelynek és szervezetnek.
A METRO Fenntartható Gasztronómia Díjat első
alkalommal személy kategóriában Zoltai Anna közegészségügyi-járványügyi
felügyelő, élelmiszer-biztonsági szakmérnök, vendéglátóhely kategóriában a
Balatonalmádiban működő Veganeeta Home étterem, szervezet kategóriában
pedig a Plant-Powered Perspectives Conference (Növényi Konferencia) köré
szerveződött közösség kapta.
A számos szakmai elismeréssel rendelkező Zoltai
Anna mindig kiemelt figyelmet fordított a dolgozók és a fiatalok képzésére,
az ismeretterjesztésre: oktat a cukrász mesterképzésben, és vendég előadóként
több felsőoktatási intézményben. Az utánpótlásért, a fiatal vendéglátóipari
szakemberekért végzett munkáját méltatta a METRO a díjjal, hiszen a képzett,
tudatos szakemberek jelentik a gasztronómiában a fenntarthatósági törekvések
folyamatosságát.
A Veganeeta Home – ahogy a díjakat átadó Bősze
Ákos HoReCa üzletfejlesztési vezető fogalmazott – iskolapéldája mindannak,
amit a METRO számára a fenntartható vendéglátás jelent. Képviseli mindazt, amit
fenntartható, környezettudatos gasztronómia alatt értünk a vendéglátásban: a
rövid beszállítói láncokat, az újrahasznosítást és az újrahasznosított anyagok
használatát, az élelmiszerpazarlás minimalizálását. Ezekről a módszerekről
egyébként egy angol nyelvű, 120 oldalas kiadvánnyal rendelkezik a vállalat,
melynek magyar nyelvű kiadása a közeljövőben lép a nyilvánosság elé.
Reflektorfényben a húsmentesség
A szervezet kategóriában díjazott Plant-Powered
Perspective Conference – Növényi konferenciát szervezők köre az üzleti
szektor azon szegmensére fókuszál, amely követi, előre mozdítja, és színesíti a
növényi alapú trendet Magyarországon. Az innovatív növényi alapú termékek
piacát népszerűsítő, hiánypótló ismeretterjesztő és szemléletformáló munkát
végző Növényi Konferencia ezért lett méltó a METRO Fenntartható Gasztronómia
Díjra. A tavaly első ízben megrendezett, nagy sikerű konferencia egyébként nem
marad folytatás nélkül – 2022. november 10-én a második alkalomnak a METRO
Gasztroakadémia ad otthont!
Nem véletlen, hogy az idei évben ilyen kiemelt
figyelemmel fordultak a húsmentesség felé. A flexitarianizmus terjedése, a
húshelyettesítők piacának általános felfutása azt mutatja, hogy egy változás,
átalakulás kellős közepén vagyunk. A nagyüzemi állattartás és a húsfogyasztás a
mostani formájában egy ketyegő ökológiai bomba, a gasztronómiában a változást
az hozza el, ha a hús fogyasztásában a mennyiségről a minőségre helyeződik a
hangsúly.
Újrahasznosított üvegből készült üvegtál a
korallzátonyokért
Az átadott díjakat a gasztronómiai kötődést jelezve
egy-egy üvegből készült egyedi iparművészeti dísztál jelentette, a három
kategóriában díjazott számára háromféle színben. Az alkotó üvegművész Deák
Zsuzsanna, aki maga is környezettudatos életmódot folytat egy Szeged
melletti farmon, és előszeretettel készít újrahasznosítás révén új műveket.
Érdekesség, hogy az üveg nyersanyagként – megfelelő szelektálással, tisztítva –
100%-ban, bármennyi alkalommal újrahasznosítható. A dísztálak formavilágukkal a
korallokat idézik, melyek a tengerek törékeny, ám annál fontosabb
ökoszisztémáit, a korallszigeteket alkotják. Létük az emberi tevékenység okozta
környezetszennyezés miatt egyre nagyobb veszélybe kerül. A dísztál a természetes
élővilág megóvására hívja fel a figyelmet, hiszen a környezetkárosítás olyan
folyamatokat indít el, mely az emberiség egészét is veszélybe sodorja.
A fejlődés útja
A díjátadónak egy, a témában rendezett szakmai
fórum adott kereteket. A METRO-nak a szektor partnereként jó rálátása van a
vendéglátóipar aktuális kihívásaira, folyamataira. Magyarországon a Covid hozta
felszínre a fenntartható gasztronómiáról való tudatos gondolkodást, hiszen a
járvány a korábbi gyakorlat időtállóságát erősen megkérdőjelezte. „Mivel a
sikerünk a partnereink sikerén múlik, kötelességünknek érezzük, hogy kiálljunk
a fejlődés útja mellett – ez pedig most a fenntartható gasztronómia. A HoReCa nagyon
sok mindent tehet a környezettudatosság terjesztéséért, amennyiben elsajátítja
a fenntartható gasztronómia gondolkodásmódját. Ismerjük fel saját erőnket!” –
mondta a fórum motivációjáról Bősze Ákos HoReCa üzletfejlesztési vezető
köszöntő beszédében.
Közöny helyett rendszerszintű gondolkodás
A program során Ádám Csaba séf firtatta a
fenntarthatóság fenntarthatóságának koncepcióját: a változás útjában álló
legnagyobb akadály, a közöny falát egyre nehezebb áttörni, jóllehet a
fogyasztói szokásaink már visszafordíthatatlan károkat okoztak a bolygónak. Reménysugarat
adhatnak a tudatos kisközösségek, a nagyüzemi állattartás visszaszorítása,
valamint a gasztronómiában az olyan úttörő kezdeményezések, mint a farm to fork
(termőföldtől az asztalig) stratégia terjedése – kérdés azonban, hogy nem
futunk-e ki az időből. „Örök pesszimistaként én mégis az optimistáknak
szurkolok.”- zárta előadását a csúcsgasztronómia ismert alakja.
Szöllősi Réka élelmiszerpolitikai elemző a
fenntartható gasztronómia és élelmiszeripar alapfogalmait mutatta be.
Élelmiszerláncok helyett élelmiszer rendszerekben kell gondolkodni – mutatott
rá –, mert a változáshoz rendszerszintű gondolkodás szükséges. „A
gasztronómiának normateremtő szerepe, és így felelőssége, lehetősége van a fenntarthatóság
terjesztésében.”- hangsúlyozta az előadó. Ha a számos kihívás közül csak az
élelmiszerpazarlást a vendéglátóhelyek és a fogyasztók tudatossága megállítaná,
a bolygót 8%-kal kevesebb üvegházhatású gáz terhelné. Jelenleg a megtermelt
élelmiszer egyharmada kerül a kukába, miközben a világ számos helyét éhínség
sújtja.
Jobb láthatóság, kevesebb hulladék
Minorics Dávid, a Mito SEO vezetője
gyakorlati útravalót fogalmazott meg a helyi közösségek – mint a vendéglátóipar
számára kézenfekvő célcsoport – online elérésről a Google Business Profile
beállításain keresztül. A
keresőoptimalizálás szempontjait szem előtt tartó, interaktivitást kínáló
digitális kommunikáció a hagyományos nyomtatott reklámeszközöknél nagyobb
láthatóságot biztosít a vendéglátóhelyeknek, így kevesebb papírhulladék mellett
nagyobb hatékonyságot kínál. Az online ételrendelés funkcióval rendelkező
éttermek például átlagosan 30%-kal nagyobb forgalmat érnek el! Többek között
ezért is olyan népszerű a Dish by METRO éttermi szofvercsomag, mely a nulláról
indulva egy hagyományos étterem teljes online jelenlétét megteremteni
professzionális honlappal, Google és Facebook integrációval, automatikus
fordítással 18 nyelvre és online asztalfoglalási rendszerrel.
Fenntartható falatok
Az előadások alatt fenntartható főzésbemutató is
zajlott Vidák Zoltán séf közreműködésével: helyi termelőktől származó
csíkos sügért, karalábét és zöldalmát választott fő hozzávalókként, és ezekből
veszteségmentes módszerrel – úgynevezett fejtől-farokig technikával – vegán,
illetve halas ételkompozíciókat készített. A vajkrémmártással ízesített süllőtekercs
(a fogás vegán változata a METRO Chef húshelyettesítőjéből készült), valamint a
köretként tálalt karalábékrém, langyos saláta, karalábélevél-ropogós, szuvidált
alma után elenyésző mennyiségű hulladék keletkezett, a résztvevők pedig
élvezettel fogyasztották el a fenntarthatóan finom falatokat.
A június idusán elindult tudásmegosztás és együtt
gondolkodás a jövőben folytatódik a METRO Gasztroakadémián: elsőként a november
10-i II. Növényi Konferenciával.
A METRO Kereskedelmi Kft.-ről:
A METRO Kereskedelmi Kft. 1993 óta
működik Magyarországon, elsőként lépett be a nemzetközi kereskedelmi vállalatok
közül a magyar piacra. Jelenleg 13 áruházzal áll profi vevői szolgálatára az
ország számos pontján teljes körű megoldásokat kínálva a kereskedelmi és
gasztronómia tevékenységekhez. A METRO Kereskedelmi Kft. Magyarországon több
mint 2000 főt foglalkoztat, bruttó árbevétele a 2019/2020-as pénzügyi évben 197
mrd Ft volt.
Anyacége, a METRO AG egy vezető nemzetközi
nagykereskedelmi vállalat, melynek specialitása a szállodák, éttermek és
vendáglátóegységek (HoReCa), valamint az önálló kereskedők igényeinek
kiszolgálása. A Társaság 30 országban működik, világszerte több, mint 95 ezer
főt foglalkoztat. A 2020/21-es pénzügyi évben a METRO 24,8 milliárd eurós
árbevételt realizált.
Sajtókapcsolat:
Slániczné Molnár Ildikó
marketingkommunikációs vezető
ildiko.molnar@metro.co.hu
+36-70-377-9043