PETÁK PAPLOGÓ KERTÉSZET
Ez a Peták Paplogó kertészet sikerének záloga a, aki évek óta állandó beszállítója a METRO-nak több termékkategóriában is, legyen az kígyóuborka, paradicsom vagy hegyes erős paprika. A hazai termékek és sikeres vállalkozások egyik kiemelkedő példája a Forráskúton működő, modern hidrokultúrás növénytermelésre berendezett Peták Paplogó Kertészet. Tulajdonosa, Paplogó Imre eredetileg építészmérnök, de az élet úgy hozta, hogy a kertészetben kellett helytállnia. A sorsszerű fordulatot azonban egyáltalán nem bánja, sőt, reméli, hogy gyermekei idővel majd átveszik a stafétát.
A METRO partnerségnek, a folyamatos szakmai konzultációknak köszönhetően, a termékek nemcsak kiváló minőségűek és ízűek, de fenntartható csomagolásban is elérhetőek
A tavalyi évhez képest 50%-kal nőtt a kis magyar vállalkozás által a polcra került termékek aránya, mely köszönhető a kiváló minőségnek és annak a precíziós termelési folyamatnak, melyet a biztonságosabb és teljes körűen nyomon követhető hidrokultúrás termelés biztosít. Az együttműködés ösztönzőleg hat a magyar családi vállalkozásra, hiszen a folyamatos párbeszédnek köszönhetően növekszik a cég, emellett folyamatosan dolgoznak a vevők igényeinek még magasabb szintű kiszolgálásán.
A kertészetnek stabil felvevőpiacot biztosító METRO igényeit a kertészet a legkeresettebb termékek esetében akár megduplázott termőterülettel is segíti.
Ennek a folyamatnak köszönhetően, 2015-től a termékek szélesebb kiszerelési választékban is elérhetőek és a prémium minőséget is tükröző újrahasznosítható, egyedi csomagolásban kerülnek ki a polcokra, ezzel is növelve a környezet védelmét, a fenntarthatóságot.
Hogyan kezdett el gazdálkodni, mióta foglalkozik ezzel a tevékenységgel?
Mi Dél-alföldiek vagyunk, nagyszüleim és szüleim is ezzel foglalkoztak. Már gyerekkorunkban ebben nőttünk fel, visszük tovább, amit elkezdtek a szüleink.
Miben más a Peták Paplogó kertészet a többi hasonló profilú cégtől?
Próbálunk arra törekedni, hogy aki belép a kapunkon, az úgymond mindent meg tudjon venni tőlünk a fontosabb zöldségek közül. Így kígyóuborkát, paradicsomot, fehérpaprikát és hegyes erőst termelünk.
"FENNTARTHATÓSÁG ÉS ÁLLANDÓ MINŐSÉG, SZÍVVEL-LÉLEKKEL."
Paplogó Imre, tulajdonos
Miért pont a paradicsomra, paprikára és uborkára esett a választás?
Mert ez az a négy meghatározó zöldségfajta, amely biztos, hogy minden családnak az asztalán jelen van. E zöldségek termelésének összehangolása azonban nem egyszerű feladat: négy hektáron kertészkedünk, sok termelő csak egy kultúrára fókuszál. Példaként a paradicsomot említeném, amely esetében az ember mindig tudja, hogy pontosan mikor fogja leszedni a zöldséget. Nálunk azonban paprika, paradicsom és uborka is szerepel a palettán, ezeknek a zöldségeknek a telepítését és az újraültetését rendkívül össze kell hangolnunk. Uborkát évente háromszor szoktunk ültetni, ami jelentősen megbonyolítja a folyamatot. Több kritériumot is szem előtt kell tartani, mert minden növény mást szeret és mások az igényei.
Már Önök is áttértek a talajnélküli hidrokultúrás növénytermelésre. Ez miben más a hagyományos termeléshez képest?
Irányítható a közeg. Nem a talajban termeljük meg a növényeket, hanem egy kőzetgyapot nevezetű táblában. Háromhetente veszünk mintákat, és ez alapján beállítjuk a megfelelő tápanyag szintet a növények számára. Sokkal jobban irányítható, illetve biztonságosabban termelhető a kultúra.
Ma már szinte csak így termelnek, akik üvegházi körülmények között állítják elő a termékeiket.
Napi szinten mennyi munkát vesz igénybe a zöldségek gondozása?
Azt szoktuk mondani, hogy mi január 1-től december 31-ig tudunk feladatot biztosítani a munkatársainknak. Ez szükséges is, hiszen egy ördögi körben vagyunk. Anno a szülők induláskor egy szántóföldet vettek, és arra építették fel a gazdaságot, azonban van egy jelentős banki hitel is, amely mókuskerékké változtatja a gazdálkodást. Azt látjuk, hogy a kiút előre van, amit csak úgy lehet elérni, ha fejleszt az ember, ezért minden befolyt összeget fejlesztésre fordítunk.
Honnan merítenek inspirációt, hogy mindig versenyképesek tudjanak maradni?
Ez egy családi vállalkozás, több generáció dolgozik együtt. Édesapám, édesanyám, illetve a feleségem és én is a közös célért dolgozunk.
Mi a titka? Hogyan lesz egy zöldség igazán zamatos?
Kontrollálni kell a termelést, odafigyelni a zöldségekre. Nem titok, hogy szívvel-lélekkel kell csinálni, akkor lesz igazán ízletes. Az a jó, ha az embernek a hobbija a munkája. Innentől kezdve szeret dolgozni, és örömmel végzi a feladatát.
Van olyan pillanat a vállalkozása történetében, amelyre különösen büszke?
Arra nagyon büszke vagyok, hogy ez egy családi vállalkozásnak indult már szüleim idején, és ezt azóta is sikerült fenntartanunk.
Mi a következő cél?
Átalakult a piac, és az látszik, hogy a logisztikás kereskedők kezdenek kicsit háttérbe szorulni. A nagy áruházaknál is fontos lett az az irány, hogy közvetlenül a termelőtől szerezzék be az árut, - amely egyrészt közvetlenebb kapcsolatot teremt a vásárlókkal, másrészt kihagynak egy láncszemet a beszállításban, az árrésen pedig osztozik a termelő és az áruház - így a csomagolásra kell nagyobb hangsúlyt fektetni. Ez eddig nem volt jellemző Magyarországon, viszont az új elvárásoknak muszáj megfelelnünk, így meg kell tanulnunk, hogyan kell csomagolni, illetve különböző kiszerelésekben értékesíteni.
A Metro Kereskedelmi Kft. szintén legtöbbször közvetlenül a termelőktől, adott esetben a Peták Paplogó Kertészettől szerzi be a friss árukat. Mint a Metro kiemelt beszállítója, hogy érzi, megbízható üzleti partnerre talált?
A Metro-val nagyon jó a kapcsolatunk, nagyon fontos partnerünk. Heti háromszor szállítunk nekik, hétfőn, szerdán és pénteken. Friss piacosak a termékek, a rendeléstől számítva 24 óránk van kiszállítani az árut. Ez azt szolgálja, hogy mindig az aktuális rendelés legyen készleten, kevés raktérkészlettel, így garantáltan friss zöldség kerül a polcokra.
Mi jellemző a vásárlók választásánál?
Habár sajnos a vevőket jelenleg leginkább az ár befolyásolja, egyre inkább abba az irányba haladunk, hogy az íz is meghatározó döntési tényező. A vásárlók 60-70% még az ár alapján dönt, így sok termelőnek nem az a célja, hogy jó minőségű, ízletes paradicsomot küldjön a polcra. Egy jó ízű paradicsom négyzetméterenként tíz kilóval kevesebbet ad, mint egy ipari nagyáruházas paradicsom. Az a 10 kiló az árban jelenik meg, de ezt nem bírja el a piac. Mi törekszünk arra, hogy megtaláljuk a középutat, és jó minőségű paradicsomot termesszünk.
Van valami tippje, mi alapján válasszon egy átlagos vevő?
A frissesség a legfontosabb, de ez egy nagyon összetett kérdés. A puhaságot mindenképpen meg kell vizsgálni, sok minden azon múlik. Például az uborkánál a keménység lehet egy támpont, a paprika esetében az a fontos, hogy roppanós legyen, a paradicsomnál pedig a piros szín és a puhaság az, amely megmutatja, hogy mennyire friss az áru.
Ha nem lennének korlátok, milyen lenne álmai vállalkozása?
Építenék még három hektár üvegházat, hogy a felsorolt termékekből többet tudjunk termelni, illetve egy megfelelő csomagoló rendszer kialakítása a cél. Itt meg is állnánk, csak dolgoznánk, és nem is lenne szükség fejlesztésre néhány évig.
Mi fontos Önnek az emberi kapcsolataiban, ami a vállalkozása stílusát is meghatározza?
A munkatársainkkal próbálunk családias hangulatot kialakítani. Azt valljuk, akkor hatékony a munka, ha a munkatárs valamennyire magáénak érzi a feladatot. Sokkal jobban tud teljesíteni, illetve jobban is érzi magát.
Ha nem a mezőgazdasággal, akkor mivel foglalkozna szívesen?
Én építészmérnöknek tanultam eredetileg. Amikor a szüleim belefogtak a mezőgazdaságba, akkor még nem volt szükség a segítségemre. Engem pedig nagyon vonzott az építőipar, ez azóta sem változott. Az építőiparban dolgoztam is hat évet és a mai napig használom az ott szerzett tapasztalatokat. Amikor megdupláztuk a területünket, hazajöttem, mert láttam, hogy itthon van rám szükség
Megbánta a döntést?
Nem bántam meg, sőt, ha újra kezdhetném, akkor is pontosan így csinálnám.
Szeretné, hogy a gyerekei egyszer átvegyék a stafétabotot?
Mindenféleképpen ez a cél, de ezt nem lehet rájuk erőszakolni. Majd ők eldöntik, hogy mit szeretnének – ez még soká lesz. Vagy talán nem is olyan soká…