nemeskert kft.
A METRO paradicsom beszállítója
A magyar terméknek nincs párja
Az egykor dísznövény- és virágtermesztéssel foglalkozó Nemeskert Kft. mára alapvetően zöldségeket termeszt és legnépszerűbb terméke a fürtös és bogyós paradicsom. A családi vállalkozás mottója: „természetesen paradicsom” kifejezi a vállalkozás vezetője, Nemes Nagy János szemléletét, aki szívvel lélekkel végzi munkáját, mintha csak saját gyermekei számára készítene minden terméket. Ő az, aki a nyitott kapuk politikának elkötelezett híve, így a helyi termelőknek adja át saját termesztéshez fűződő tapasztalatait. A kis magyar vállalkozás folyamatosan keresi a megújulási lehetőségeket, törekvéseik legfőbb mozgatója, hogy a külföldön őshonos paradicsomfajtákat a magyar éghajlat ízeivel párosítsák.
Az egészséges termékek előállításának fontosságáról és a vállalkozás helyi közösségi szerepéről beszélgettünk Nemes Nagy Jánossal, a Nemeskert Kft. tulajdonosával.
Mikor és hogyan indult vállalkozása, a Nemeskert Kft.?
Cégünk egy II. generációs családi vállalkozás, melyet 1975-ben édesapám,
Nemes Nagy János alapított. A vállalkozás profiljába a korai években a zöldség mellett a dísznövény- és virágtermesztés is beletartozott. A 2000-es évek elejétől profilt váltottunk, tehát a virágtermesztésről a zöldségtermesztésre váltottunk, ami mellett azért is döntöttünk, mert láttunk benne perspektívát, míg a dísznövények piacán akkor határozott visszaesés mutatkozott. Emellett, a dísznövények esetében erős volt az importáruk jelenléte, amellyel nehéz volt versenyezni. Ezzel ellentétben a zöldség esetében meghatározó a beltartalmi érték, amely védelmet nyújt az importtal szemben. Ezzel párhuzamosan, a 2000-es évektől fogyasztók tudatosabban vásároltak, aminek köszönhetően megérte jó minőségű, egészséges termékeket előállítani.
Tehát, 2001-től a fő profilunk a paradicsom lett, melyből jelenleg már 7 hektáron fürtös, 2 hektáron bogyós paradicsomot termesztünk üvegházainkban, melyeket folyamatosan modernizáljuk. Nemrég vásároltunk egy logisztikai központot is, amelynek segítségével a lédig, ládás áruból tudunk megfelelően csomagolt terméket is készíteni.
"FONTOS SZÁMUNKRA A NYITOTT KAPUK POLITIKÁJA, TEHÁT SZÍVESEN SEGÍTÜNK A HELYI TERMELŐK PROBLÉMÁIBAN, ADUNK VÁLASZT A KÉRDÉSEIKRE ÉS EZZEL EGYFAJTA TANÁCSADÓ SZEREPET IS BETÖLTÜNK."
Nemes Nagy János, tulajdonos
Mi az, amit a hosszú évtizedek tapasztalatai szerint is a legfontosabbnak tart a vállalkozás sikerében?
A maximális odafigyelést és az innovációk becsatornázását a vállalkozás életébe. Emellett, ahogy a szlogenünk is tükrözi – „…természetesen paradicsom…” – fontos, hogy termékeinkben minél több hozzáadott érték legyen. Továbbá, a felelősség is nagy hangsúlyt kap, tehát a munkatársak közül egytől egyig mindenkinek tudnia kell a vállalat szerepét, és a munkáját úgy kell végeznie, mintha a saját gyermekének vinné haza a terméket.
Mik voltak azok a pillanatok, melyek büszkévé tették az elmúlt időszakban, és mi az, amit a legjobban élvez a munkája során?
Nekem van négy gyermekem, a saját kisfiamnak is nyugodt szívvel, büszkén tudom odanyújtani a paradicsomot vagy a paprikát, nincs bennem félelem azt illetően, hogy mit tartalmaz. Ezt azért emelem ki, mert természetesen nagyon nehéz elérni, hiszen mi integrált növénytermesztést folytatunk, tehát törekszünk a vegyszermentes, biológiai módszerekkel, ragadozó állatok segítségével történő növényvédelemre.
Amit a legjobban élvezek, hogy minden nehézség ellenére, ami ezzel jár, nagyon szereti az ember a kertészetet, mert nemcsak az időjárás változik, hanem a piac is, az ízlés, a fajták is. Emellett a generációk is jellemzően váltakoznak, tehát elmondhatjuk, hogy ez egy nagyon szép szakma, amelynek jól esik részesévé válni, és ha elutazik az ember külföldre, akkor is megtalálja a közös hangot másokkal.
Vállalkozása sikerét kamatoztatja a közvetlen környezetében, városa életében?
Fontos számunkra a nyitott kapuk politikája, tehát szívesen segítünk a helyi termelők problémáiban, adunk választ a kérdéseikre és ezzel egyfajta tanácsadó szerepet is betöltünk. Ezután a termelő eldöntheti, hogy megfogadja-e a tanácsunkat vagy sem. Mi igyekszünk az általunk megszerzett tudást továbbadni, azokat nem titkoljuk el. Ez egy generációval korábban még nem volt jellemző.
Mennyire fontosak a partneri kapcsolatok az üzleti sikerek elérésében?
Rendkívül fontos, hiszen a fogyasztói igények kielégítése mellett az igényteremtésben is nagy szerepet játszhat az áruház, hiszen itthon még nem elterjedt termékek bevezetését is meg tudja valósítani. Ehhez azonban szüksége van egy stratégiai partnerre, jelen esetben a beszállítóra, akinek a felelőssége és feladata a vállalattal való kapcsolatában az új szegmensek, réspiacok felkutatása. Az áruház pedig segíthet a beszállítónak, hogy a piaci igényekhez igazítva bővítse adott esetben a termelését, így csökkentve annak piaci kockázatát és az jobban fel tud készülni az aktuális piaci trendekre. Ezzel együtt mindig érdemes kísérletezni, az adott próbálkozásokból mindig lehet valamit tanulni.
Hogy érzi, a METRO-ban, amelynek kiemelt hazai beszállítja, partnert talált a sikerhez?
Igen, az áruház sokban hozzájárult a vállalkozás fejlődéséhez. A vállalattal való kapcsolat fegyelmet igényel a termelő részéről, egy európai vállalati kultúrát, termesztéstechnológiát kíván, ez egyrészt felelősséget és kihívást, de egyben lehetőséget is jelent, tehát ha a szabályokat képesek vagyunk elsajátítani, akkor ez az együttműködés fejlődést is magában hordoz a vállalkozás számára.
Az áruház munkájára abszolút a nyitottság jellemző, az alapfelfogás az, hogy a sikeres működéshez mindent megtegyenek. Továbbá, az is fontos, hogy hogyan lehetne nemcsak rövid, hanem közép és hosszú távon is az adott célokat elérni. Illetve ők rendelkeznek azzal a realitásérzékkel, hogy úgy adják át a termelőknek a nyugati vállalati kultúrát, hogy azok közben ne roppanjanak meg, tehát az adott termelői bázishoz alkalmazkodva, annak képességeit figyelembe véve állítják fel az elvárásaikat. Tehát, teljesen partneri, mellérendelt a viszony az áruház és a termelők között. Több olyan projekt is már beérett, melyeket a két cég együtt indított útjára, pl. a külföldi koktélparadicsom magyarral való kiváltása. Egyrészt, mert elmondható, hogy a termék magyar eredete természetesen a frissesség tekintetében is óriási előrelépés, hiszen mind a csomagolás, mind a polcra kerülés sebessége a kiváló frissességet támasztja alá. Összességében elmondható, hogy ezek a különleges fajták különleges törődést kívánnak, hiszen terméshozamuk a normál paradicsom 40%-a , míg a nevelés és gondozás kétszerannyi munkabefektetéssel jár, de Nemes-Nagy János örömmel dolgozik azért, hogy minden fogyasztót elvarázsoljon mennyi ízű termékeivel.