FesztiválszezON

Olvasási idő : 10 Perc
FesztiválszezON

Elemében van a fesztiválszezon: áprilistól októberig szinte egymást érik a rendezvények, és nyáron végképp felpörögnek a programok! Bár a tempó a régi, a vendéglátós trendeket illetőleg már új szelek fújnak. A METRO kora tavasz óta folyamatosan kapcsolatban van a fesztiválokon szerepet vállaló vendéglátósokkal, és nemzetközi minták is rendelkezésre állnak, így többé-kevésbé megjósolható, mi várható – és mi ajánlható – a fesztiválok kínálatában idén nyáron.

Támpontokat ad az is, hogy a fesztiválokat legnagyobb tömegben a Z generáció (illetve a fesztivál jellegétől függően a milleniumiak és a fiatalabb X generáció) tagjai látogatják. A Z generáció szokásait évek óta figyelik a kutatók: az általuk meghonosított trendek idén is uralni fogják a fesztiválpiacot.

#1 Food court
Az első trend különösen szembetűnő, hiszen a vendéglátóhelyek elhelyezkedését érinti. Emlékezzünk: korábban az volt a bevett gyakorlat, hogy a fesztivál területén elszórtan helyezkedtek el a vendéglátóipari egységek. Ezeket most az energia- és vízellátás, valamint az étel eredetű szennyeződések lokalizálása miatt egy csokorban, úgynevezett ételudvarokban találhatjuk meg. Az ételudvarokhoz magasabb higiéniai elvárások és megoldások társulnak. Ez a fesztiválozók bizalmát is erősíti a szolgáltatások iránt.

#2 VIP igények
A Z generációból kerülnek ki a fiatal, több nyelvet beszélő, modern tudású, széles látókörű szakemberek, akik a családalapításon még innen vannak, viszont igényesek, jól keresnek és magas elvárásaik vannak. A generáció tagjai nem a lefelé fogyasztást, hanem a kevesebb fogyasztást választják megnövekedett költségeik visszafogására a jelenlegi gazdasági környezetben. A fesztiválokon a VIP-jegyek létező, és egyre növekvő igényt elégítenek ki: a nagy európai fesztiválokon a felmérések szerint akár 10%-ot is kitehet az arányuk az értékesített jegyeken és bérleteken belül. Ebből egyenesen következik, hogy a fesztiválokra is betörnek a tehetős fiatalok által kedvelt gourmet helyek bisztró-szerű ételeikkel.

#3 Kevesebb hús, több egészség
A Z generációsok érezhetően kevesebb húst fogyasztanak felmenőikhez képest, és szinte alap elvárásaik között van az egészséges táplálkozásra való igény. A fesztiválokon árusító konyháknak ezért alkalmazkodni kell az igényeikhez azáltal, hogy fast-food kínálatukba vegán és egészséges alternatívákat is beemelnek: például gluténmentes hamburgerzsemlét, vegán hamburgert vagy hotdogot, ropogós, csípős karfiolrózsát. A fiatalok nyitottak az alternatív proteinforrásokra is, mint a húshelyettesítők, a hüvelyes zöldségek vagy a gombák – utóbbinak sokan új reneszánszot jósolnak. Vélhetően hamarosan a magyar piacot is meghódítják a csökkentett hústartalmat egészséges, természetes hozzávalókkal biztosító hibrid megoldások, mint a hús-gomba kombinációjából álló hamburgerpogácsa.

#4 Superbowls!
Egyértelmű trend az ázsiai eredetű bowl-ételek és a teljes értékű, tápláló superfoodok terjedése is. A színes, egészséges alapanyagokból készült, jellegzetes mély tálkában kínált bowlokat akár menet közben is, egyetlen evőeszközzel (villával vagy evőpálcikákkal) is elfogyaszthatja a fesztiválozó.

#5 Alkoholmentes italok
Érdekes fejlemény, hogy a fiatalok körében csökkent az alkoholfogyasztás, illetve a mennyiségtől ezen a területen is elmozdulás történt a minőség irányába. Az alkoholmentes sörök, koktélok, sőt, az alkoholmentes borok felsorakoztak a klasszikus buliitalok mellé. A csökkentett alkoholtartalmú italoknak is nagyobb a keletje, ezekből persze többet isznak a fesztiválozók.

#6 Új kávékultúra
Ahogy az alkoholfogyasztás, úgy egy másik kultuszital, a kávé fogyasztása is átalakulóban van. A fizetőképes Z-generációsoknak köszönhetően újfajta, az ízekre és felfedezésre építő kávékultúra van kialakulóban. A kávé immár több, mint élénkítő hatású ital: egyre nagyobb szerephez jutnak a kávézás közben felfedezett ízek, a kávékoktélok és a kávékülönlegességek. A presszókávé mellett megjelentek a gyümölcsös ízű, jéghideg nyári long drinkként fogyasztott hidegen csapolt (cold brew) kávék is. A kávé ízesítésére a fiatalok immár magától értetődőnek tartják a laktózmentes tej, illetve a növényi tejalternatívák rendelkezésre állását.

#7 Digitális megoldások
Részben a hatékonyság növelésére, részben a munkaerőhiány enyhítésre terjednek el az automata vagy robotizált rendszerek, illetve a rendelést, átvételt és a fizetést gördülékenyebbé tevő digitális rendszerek és okostelefonos alkalmazások a fesztiválok vendéglátóhelyein is. A Z generáció életének egy része a közösségi oldalakon zajlik, az élelmes vendéglátós ezért ügyel arra, hogy ott is találkozhasson a vendégeivel: akár csak Insta-kompatibilis tálalással, akár fesztiválra szabott közösségi média-akciókkal.

#8 Zölden az igazi! 
A környezettudatosság hívószó lett a fesztiválpiacon, és gyakran nemcsak a résztvevők, hanem a fesztiválszervezők szabják a vendéglátósoknak feltételként a lebomló csomagolás, tálaló- és evőeszközök, fenntartható alapanyagok alkalmazását, illetve az újrahasznosításra épülő hulladékkezelést.

#9 A kék arany
Nincs okunk feltételezni, hogy nyáron nem fenyeget minket egy újabb aszályos időszak, ami erősíti a vendéglátásban is kitapintható blue thinking trendjét. Kevesebb vízpazarlásra, tudatosabb vízhasználatra, több palack-utántöltő helyre, víztakarékos készülékek használatára számíthatunk.

+1 Káoszkonyha
A meghökkentő ételkombinációkra és extravagáns tálalásra építő trendnek köszönhetjük többek között a ramenburgert vagy a nutellás lasagnet. Hogy múló őrület, vagy tartósan megmaradó irányzat, azt majd az idő megmondja.

 

Források:

https://eventbrite-s3.s3.amazonaws.com/marketing/britepapers/Britepaper_6newtrends_webVersion.pdf

https://foodinsight.org/spotlight-generation-z/

https://hospitalitynewsny.com/what-gen-z-wants-a-look-inside-their-food-preferences/

https://www.foodinspiration.com/us/festival-food-is-becoming-vegan-circular-and-incredibly-decadent/

https://www.touchbistro.com/blog/10-hottest-food-trends-this-season/

https://www.mpulse.de/