Kerekasztal-beszélgetések a Business Days HoReCa szakmai napján
15 éve minden ősszel biztos (találkozási) pont a vendéglátóipar és a
kereskedelem szereplői számára a Trade Magazin által szervezett Business Days
szakmai rendezvény. A konferencia idén a szegmens előtt álló komoly kihívások
élét tompítandó egy sajátos szakmai játszótérre invitálta a résztvevőket, és külsőségeiben
is ilyen jelleget öltött.
A konferencia első napjának fókuszában a HoReCa állt, s miképpen a vendéglátóiparnak,
a tematikus napnak is kiemelt partnere volt a METRO. A piac aktuális állapotát, trendjeit és
kihívásait, valamint a szereplők hangulatát és jövőképét bemutató előadásokat ismert,
válságkezelésben már bizonyított piaci szereplők részvételével zajló kerekasztal-beszélgetések
tették kézzelfoghatóvá. A délutáni pódiumbeszélgetéseken a METRO-t Bősze Ákos
HoReCa üzletfejlesztési vezető képviselte, aki maga is közel negyedszázados
vendéglátós múltat tudhat maga mögött.
Süllyedő hajó vagy a fejlődés útja?
Az első kerekasztal-beszélgetés célja a közeljövő várható kihívásainak megfogalmazása
és a lehetséges megoldások felmutatása volt az átfogó HoReCa piaci exkluzív
kutatási beszámolók tükrében. A kérdéseket Gerendai Károly, a Costes és a
Rumour éttermek tulajdonosa,
Kovács László, a La Fiesta Party Service tulajdonosa, Semsei Rudolf, a
VakVarjú Étteremcsalád és a Budapest Party Service tulajdonosa, Szendrő Tamás,
az Edenred ügyvezető igazgatója, valamint Bősze Ákos, a METRO
HoReCa-fejlesztési vezetője vitatták meg.
A szakemberek meglehetősen borúlátóan fogalmaztak: „Nincs az a
közgazdasági képlet, ami választ adna arra, mit kell tenni, amikor a
fizetőképes kereslet csökken, a kiadás oldal viszont meredeken nő.”- mutatott
rá Gerendai Károly. Semsei Rudolf egy metaforát használt: „Ülünk a Titanicon,
szól a zene, finom a pezsgő, kellemesek az emberek, csak hát nagy a köd.” Kovács
László szerint elő kell venni a háborús receptúrákat, míg Szendrő Tamás vihar
előtti csendként írta le a jelenlegi helyzetet. Bősze Ákos a beszélgetés talán
leginkább optimista résztvevőjeként a válság fejlesztő, változásokat
meggyorsító hatására hívta fel a figyelmet. Fejleszteni kell, szerethetőbbé
kell válni, és kiaknázni azt a lehetőséget, amit a jó vásárlóerővel rendelkező,
jellemzően Z generációs fogyasztók jelentenek.
Menekülj előre digitalizációval!
A vita résztvevői egyetértettek abban, hogy a most körvonalazódó
válsággal szemben a „menekülj előre” stratégia lehet a működőképes, ehhez
azonban nagyfokú rugalmasság és anyagi tartalékok szükségesek. A METRO
üzletfejlesztési vezetőjének saját tapasztalata, hogy a vendéglátósok többsége
sajnos nem fejleszt a krízisben, hanem spórol. Kovács László szerint a „majd
lesz valahogy” apátia falát kell áttörni, Gerendai Károly szerint az önáltatás
csapdáját szükséges kikerülni. „Válságban nem az a kérdés, hogyan lehet mindenáron
csökkenteni a kiadásokat, hanem az, hogyan lehet más csatornákat nyitni, a
forgalmat növelni? Bár tagadhatatlanul szükség van külső segítségre, de a
fejlesztés elengedhetetlen – nemcsak a beruházások jelentik a fejlesztést; lehet
fejleszteni az ételkészítés minőségét vagy digitalizációba fektetni. Az adat az
új arany, ezt pedig a digitális lábnyom növelésével lehet kinyerni.” – mutatott
rá a METRO üzletfejlesztési vezetője. (A vállalat DISH éttermi szoftvercsomagja
gyors segítséget jelenthet ebben, hiszen a nulláról képes kiépíteni a vendéglátóhelyek
online jelenlétét.)
Trendformáló egészségtudatosság
A délután második pódiumbeszélgetése a fogyasztói szakértő csoporté
volt: az asztalon a legújabb étkezési trendek, az egészséges, mentes és növényi
termékek és a fenntartható gasztronómia témái hevertek. A vitapartnerek Burján
Csaba, az Unilever Food Solutions ügyvezető igazgatója, Ruprecht László, a
Stílusos Vidéki Éttermiség Egyesület (SVÉT) elnöke, Tóth Enikő Boglárka, a
Nestlé Professional üzletágvezetője voltak; a METRO-t ezúttal is Bősze Ákos
HoReCa-fejlesztési vezető képviselte.
A beszélgetés fonalát mozgató fő kérdés a normakövetés volt: milyen
mértékben érdemes a növényi alapú trendre energiát és erőforrásokat áldozni? A
szakemberek ezúttal is egyetértettek abban, hogy a húsfogyasztás csökkentése
globális szükségszerűség, hosszú távon mindenképpen az a cél, hogy az emberek
nagyobb arányban fogyasszanak növényi alapú ételeket. Ennek mikéntjéről azonban
megoszlottak a vélemények: míg Burján Csaba részben a kényelmi termékekben
látta a megoldást a hozzáférhetőség növelésével, addig Ruprecht László a
szezonális növényi alapanyagok arányának növelését látná jónak. Tóth Enikő
rámutatott, hogy a táplálkozási trendek nem előzmény nélkül gyűrűznek be
Magyarországra, előtte a nemzetközi piacon már kitapinthatóak ezek a
folyamatok.
Bár a növényi alapú ételek trendje ma hangsúlyosan jelen van a
fogyasztásban, Bősze Ákos a közeljövőre nézve visszaesést prognosztizál. Feltétel
nélküli trendkövetés helyett a METRO a – vendéglátóiparral közös –
fejlesztésekre, valamint a széleskörű edukációra, a célcsoportok
ismeretterjesztésére épít.