Árháború helyett árstratégia: a METRO árai nyomában
2023.01.03.
2022 folyamán a METRO az árképzését is a többcsatornás nagykereskedelmi modell alkalmazásához igazította, és az elmúlt hónapok bebizonyították, hogy ez nemcsak versenyképes, hanem win-win megoldást is jelentett.
A nagykereskedelmi szempontok markánsabb érvényesítését a vásárlók igényeinek felmérése, a vásárlói viselkedés megfigyelése előzte meg és indokolta. A METRO tizenhárom hazai áruházában megfordulók, illetve a kiszállítást igénybe vevők száma 400.000 főt tesz ki, a kulcsfontosságú ügyfeleket pedig a legtöbb forgalmat generáló vendéglátóipari szereplők (40.000 vevő), valamint kiskereskedők (30.000 ügyfél) jelentik.
A METRO kulcsvevői nem végfogyasztók
Az árazási stratégia megalkotásának kiinduló pontja az, hogy a kulcsfontosságú ügyfelek célja nem a fogyasztás, hanem a beszerzés, azaz a raktárak, polcok, éttermi hűtők meghatározott termékekkel való feltöltése. Szigorú bevásárlólistával érkeznek, és az egyes termékekre olyan keretösszegeket határoznak meg, ami mellett még profittal értékesíthetnek. A METRO épp ezért nem a hipermarketekben megszokott „árháborús” gyakorlatot alkalmazza, mely a magas-alacsony árakkal, a minél többféle árucikkel, valamint intenzív reklámmal operál, hanem lépcsőzetes árképzéssel teszi vonzóvá – az áruházaiban éppúgy, mint kiszállító üzletágában – a nagykereskedelmi élményt.
Vevői igényekhez igazodó árképzés
A különböző típusú vendéglátóipari egységeket fenntartók, valamint a kiskereskedők számára két fő vásárlói „kosarat” alakított ki a METRO: a vendéglátóipar számára leginkább fontos - jellemzően az ultrafriss és a friss kategóriák népszerű cikkei - termékek heti árképzésűek. Az ebbe a körbe eső termékek árát folyamatosan felülvizsgálják, a kedvezményekről pedig különböző csatornákon – vevőtalálkozó, e-hírlevél, mobilalkalmazás, hangsúlyos áruházi jelenlét – értesítik a leginkább érdekelt ügyfeleket.
A második, igen népszerű kosárban a „Többet olcsóbban” termékkörbe tartozó árucikkek sorakoznak: az az árazási politika 100 termékkel indult 2021-ben, és ma már több, mint 4500 termék értékesítésében alkalmazza a METRO. A koncepció szerint az egy darabra vonatkozó eladási ár megegyezik a kiskereskedelmi árral, s ezen felül még két ársávot alakított ki a vállalat, melyekben a vásárolt mennyiség növekedésével csökken az egy darabra vetített ár. Az egyes ársávok kialakításánál és a kedvezményes darabszámok meghatározásánál a profi beszerzők jellemző vásárlási szokásait tartotta szem előtt a nagyvállalat. A termékkörbe tartozó cikkekről elmondható, hogy az előző évhez képest átlagosan 30%-kal nagyobb arányban és 15%-kal nagyobb mennyiségben fogynak, az áruházi eladási részesedés pedig 45%-ra tehető.
Termékjelenlét és folyamatosan jó ár
„Stabil és hosszú távú jó árakat kínálunk vevőinknek. Azt szeretnénk, hogy amikor nagyobb mennyiségben vásárolnak a METRO-ban, biztosak lehessenek abban, hogy megfelelő nyereséget és garantált árrést érnek el.” - mutatott rá az árstratégia céljára Taferner Ákos marketing osztályvezető.
Az árstratégia érvényesítését szolgálják a szembetűnő – gyakran raklapos – áruházi kihelyezések, valamint a felesleges installációk eltávolítása is a vevőtérből. Hiszen a profi vevő számára a termék jelenléte, az ára, valamint az értékesítés során elérhető árrés az, ami igazán érdekes.
Sajtókapcsolat:
Slániczné Molnár Ildikó //Marketingkommunikációs vezető