Kovács András vagyok, a Sweet Potato Hungary kft. tulajdonosa. A cég maga viszonylag friss, de a gazdálkodást édesapám kezdte már több mint 20 éve. Gyerekkoromban mindig vitt magával, így a gazdálkodói világban nőttem fel. Az egyetemi képzéseimet is ez határozta meg, először kertészmérnök, majd növényorvos végzettséget szereztem. Az egyetemről kikerülve saját vállalkozásba fogtam a szüleim segítségével, családi gazdaságként szorosan együttműködve dolgozunk. 2012 óta foglalkozunk édesburgonyával Berzencén.
Lényegében elmondhatjuk, hogy az országban elsőként sikerült üzemi méretben édesburgonyát termelnünk. Ugyan korábban is voltak édesburgonyatermelők az országban, de ekkora területen mi voltunk az elsők. Azóta sem tudok nagyobb termőterületről, mint ami itt Berzencén található. Nagy hangsúlyt fektetünk a minőségi szaporítóanyag beszerzésére, így sem a leromlás, sem betegségek nem fenyegetik a termőterületeinket. Rendkívül fontos a megfelelő talajélet kialakítása és fenntartása, hiszünk benne, hogy a mesterségesen, kémiailag előállított műtrágyák helyett a természetes tápanyagforrások és ásványi anyagok sokkal élettel telibbé teszik talajt, így édesburgonyáink a természetes, organikus ízvilágot tükrözik.
Alkalmanként külföldi utazásokat teszünk más édesburgonyatermelőket meglátogatva. Több alkalommal voltunk Horvátországban az ottani termelési tapasztalatokról beszélni, voltam Svédországban, ahol az északi országok termelését tanulmányoztam, és jártam az Egyesült Államokban, azon belül is Észak-Karolinában, ahonnan a legnagyobb mennyiséget importálja Európa. A szaporítóanyag előállításától a termelésen keresztül, egészen a feldolgozásig mindent lefedünk családi gazdaságunkban. Elmondhatjuk, hogy az édesburgonyával a lehető legmélyebb kapcsolatot tartjuk fenn.
Például melyik a legjobbnak tartott termékük, és mit tehetünk, hogy megőrizzük egy ilyen kiváló alapanyag zamatát, minőségét? A legtöbb vásárló a sárga húsú édesburgonyát ismeri és kedveli legjobban, azonban van egy, a hazai klímán nehezebben termelhető színváltozata is az édesburgonyának, ez pedig a lila húsú. Ráadásul ezek a lila húsú édesburgonyafajták tartalmazzák a legtöbb vitamint, antioxidánst és szárazanyagot. Ha ennek sikerül – a sárga húsúhoz hasonlóan – a hazai termelését nagy mennyiségben kivitelezni, mindenképpen azt ajánlanám a nagyobb értékei miatt. A különböző édesburgonya színváltozatok íze mind eltérő, a fehér húsú kevésbé édes, egy natúrabb íz világot képvisel. A fő különbséget a béta-karotin hiánya adja, ez okozza az íz és a szín különbséget is. A sárga húsú édesburgonya narancssárga színét a magas béta-karotinnak köszönheti, ezért az íze a sütőtökhöz hasonlónak mondható. A lila húsú édesburgonya magas antocianin tartalommal bír, emellett többféle antioxidáns is található benne, amiknek köszönhetően ezt tekinthetjük a legegészségesebbnek. Az íze gesztenyére emlékeztet a magasabb szárazanyag-tartalma miatt, ideális desszertekhez és süteményekhez is. A sárga húsú, mint legközkedveltebb színváltozat, a levesektől a főételeken keresztül, egészen a desszertekig felhasználható. Tárolása 15 celsius fokon az optimális. A hideget egyáltalán nem bírja, így ha nincs 15 fokos tároló, akkor inkább legyen melegebb, mint hidegebb ennél. Megfelelő klímán kb. 10 hónapig is tárolható, így a pulton tarthatóság ideje alatt nem szokott megromlani.
Egyik fő célunk az édesburgonya népszerűsítése, melyet már egy receptkönyv és egy termelői szakkönyv megírásával is támogattunk. Ez utóbbi több egyetemi könyvtárba is bekerült és a Magyar Mezőgazdasági Múzeum könyvtárában is megtalálható. Amióta édesburgonyatermeléssel foglalkozunk, több alkalommal is felkerestek különféle médiumok, több mint 20 tévés megjelenésünk van, melyek között különböző konyhai vagy ismeretterjesztő blokkokon kívül teljes műsoridős show-t is nyújtottunk. Több élő adásban is szerepeltem, nagy színpados főzőshow-t is tartottam. Kb. 10 rádióinterjút is adtam, és az édesburgonya kapcsán 3 oldalas cikket írt rólunk a Magyar konyha magazin...
Még tovább vinni azokat a dolgokat, amiket elkezdtünk az édesburgonyatermelés kapcsán. Tovább szeretnénk fejleszteni a gazdaságunkat, hogy még többet és többfélét tudjunk termelni. Szeretnénk ezen felül háromnál több országban értékesíteni, illetve még több helyen népszerűsíteni az édesburgonyát és a majdani egészséges zöldségeket, amiket termelünk, legyen szó színpadi show-ról vagy tévés szereplésről, de az oktatóintézetek meghívásait sem szoktam visszautasítani...
A termeléstől a feldolgozásig sikerült eljutnunk, így a családi vállalkozásunkban a kezdeti és a végpont is megtalálható az édesburgonya vonatkozásban. Ez hosszú ideje volt az álmunk, így ennek a magasabb szintre fejlesztése jelenleg a legfontosabb. A későbbiekben más növénnyel is szeretnénk ilyen magas szintre jutni.
Az egyenes, dinamikus kommunikációt tartom a legnagyobb értéknek. A legtöbb probléma az életben és a vállalkozásban is a felületes, félreérthető kommunikációból adódik. Emellett a tettrekészség és agilitás is szükséges, hogy a fejlesztések dinamikusan tudjanak elkészülni.
Fő célunk, hogy fokozzuk az ország, majd később Közép-Európa édesburgonya fogyasztását. Ezen dolgozunk évek óta, folyamatosan bővítjük a termelésbe vont területeinket, és mindeközben komoly piaci kapcsolatokat is kialakítottunk. A METRO-val nem csak az országba, de később akár a szomszédos országokba is eljuttathatjuk az édesburgonyánkat. Bízunk benne, hogy egy hosszú távú kapcsolatot tudunk kialakítani, és növelni az eladásokat országon belül és kívül is.
Mindig is valamilyen vállalkozásban gondolkoztam, nem szerettem volna munkahelyen dolgozni. Emellett a zöldségtermelés vonzott a legjobban, így ha nem ezt, valószínűleg más zöldséget termelnék.
Főleg pozitív visszajelzéseket kapunk, és szeretem azt gondolni, hogy jelentős közöm van az édesburgonya termelés fellendítésében. A kedvenc történetem, ahogyan ezt az egészet felfejlesztettük, ráadásul ez a sztori még nem ért véget, reméljük, ez még csak az eleje.
Az a minőség, amikor a vevő jön vissza, nem az áru.