Tippek a társadalmilag is fenntartható vendéglátóhelyhez

Olvasási idő : 12 Perc
Tippek a társadalmilag is fenntartható vendéglátóhelyhez

Amikor a fenntarthatóságról beszélünk, legtöbbször az ökológiai dimenzióra koncentrálunk, így él a fogalom a köztudatban is. Holott a fenntarthatóság egy háromlábú szék: a gazdasági és társadalmi fenntarthatóság nélkül felborulna. Míg az ökológiai fenntarthatóság az erőforrások okos felhasználásán alapult, a gazdasági fenntarthatóság a fair, átlátható és tervezhető gazdasági működést jelenti, a társadalmi fenntarthatóság – afféle híd szerepet betöltve a kettő között – az emberi tényezőre fókuszál. Méltányos elbánás és bér, fejlődési és önmegvalósítási lehetőség – ezek alapelvárások a szívvel-lélekkel végzett munkához, a vállalkozás elfogadottságához és a lojalitáshoz.

A vendéglátóhelyek szempontjából – a jelenlegi szakemberhiány miatt – különösen fontos a társadalmi fenntarthatóság munkahelyi érvényesítése. A hosszú távú működéshez, piacképességhez ugyanis stabil, egymást támogató csapat szükséges. Ennek kialakításához adunk öt, megszívlelésre érdemes tanácsot!

#1 Állítson fel mindenki által elfogadott szabályokat a fair csapatmunkára!
A munkahelyi hangulatot a kollégák viselkedése alapozza meg. Hogy az eltérő emberi természetnek ne legyen kárvallottja, legyen egy dokumentum, ami a munkatársak egymással szembeni magatartását szabályozza. Ha már belépéskor egy „fair etikett” fogadja a kollégákat, ami az ő boldogulásukat is szolgálja, a maguk ügyének fogják érezni a betartását. Ne feledje, mindenekelőtt a vezetőknek kell példát mutatniuk.

  • Ne a vendégek előtt oldják meg a vitás helyzeteket, hanem a rendszeres megbeszéléseken.
  • Legyen a viselkedési kultúra része az egymással való tiszteletteljes beszéd, a destruktív kritika mellőzése.
  • Legyen elvárás az egymásnak való segítségnyújtás, kiváltképp az újoncok irányába.

Tudta? A METRO vállalatcsoportban öt jól kidolgozott vállalati irányelv – fenntartható üzlet, a kapcsolatok ereje, példamutatás, tulajdonosi szemlélet és ügyfélsiker – szabályozza a mindennapok viselkedési kultúráját, mely világosan megmutatja a követendő értékeket a külső és a belső együttműködésekben egyaránt.

#2 Fordítson figyelmet a munkatársak egészségére és jóllétére!
Méghozzá a kötelező foglalkozás-egészségügyi és foglalkozásbiztonsági szabályok betartásán túl. A vendéglátóiparban dolgozók a fizikai és mentális igénybevétel miatt különösen ki vannak téve az ízületi kopásnak, a- különböző érrendszeri károsodásnak, vagy a fokozott stressz ártalmainak. Következzék néhány tipp ezek megelőzésére:

  • Szó szerint terheket vehet le munkatársai válláról a megfelelő technológia alkalmazásával (pl. dagasztógép, aprítógép), vagy minőségi konyhakész termékek használatával.
  • A munkahely ergonomikus kialakításával időt és energiát is spórol a kollégáknak: érdemes szakértőt bevonni a tervezésbe.
  • Jutalmazza az egészséges életmódot! Ajánljon fel nemdohányzó bónuszt minden dohányzásmentes félév/év után, vagy kilométerbónuszt gyalog- és biciklitúrákon, futóversenyen való részvételért.
  • A cafeteriában legyen helye a sportbérletnek, vagy szervezzen közös sporttevékenységet!

Tudta? A METRO vállalatcsoportban „wellbeing-nagykövetek” szerveznek a testi-lelki egészség megőrzésére irányuló céges programokat: gyümölcsnapot, fitnesz-kihívást vagy akár zumbaórát.

#3 Biztosítson lehetőséget a fejlődésre, önmegvalósításra!
A fenntarthatóság jellemzője a minőségi fejlődés a mennyiségi növekedéssel szemben; ha egy vállalkozás tudatosan fejleszti a munkavállalóit, lehetőséget adva a saját ötletek megvalósítására is, valójában a jövőjébe fektet. Lássuk, milyen lehetőségek adódnak a kézenfekvő külső és belső képzéseken, tréningeken, konferenciákon és fórumokon kívül!

  • Szervezzen partnerlátogatásokat a csapat tagjai részére, hogy jobban megismerjék a vállalkozás működését, és elmélyítse az együttműködést a beszállítókkal!
  • Adjon lehetőséget tanulmányutakra, tanulmányi kirándulásra!
  • Támogassa alkalmazottai továbbképzési ambícióit rugalmas műszakbeosztással, vagy akár fizetés nélküli szabadsággal!
  • Adjon lehetőséget arra – pl. ötletládával –, hogy a munkavállalók megosszák a vállalkozás lehetséges fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseiket!
  • Biztosítsa csapatának utánpótlását gyakornokprogrammal!

Tudta? A METRO vállalatcsoportban a vezetők a képzési csapattal együtt, egyedi fejlesztési tervet dolgoznak ki minden munkavállaló számára. A teljesítményértékeléssel együtt a fejlesztési tervet egy digitális program segítségével meghatározott időközönként felülvizsgáljuk és nyomon követjük. Az egyéni fejlődés támogatása a karrier célok megvalósításához is hozzásegíti a munkavállalókat – ez az elköteleződést is elmélyíti.

#4 A társadalmi szerepvállalás menő!
Jót tenni jó – ezt mindenki tudja. Ha a csapat azt éli meg, hogy munkájuknak társadalmi haszna van, hogy ők is beletettek valamit a közösbe, az olyan mentális támogatást ad, amiből hosszú távon képesek erőt meríteni. Nem kell feltétlenül önkéntesprogramokban részt venni a csapattal (bár jó ötlet), hiszen közösségi, találkozási térként egy vendéglátóhely számtalan eszközzel rendelkezik a társadalmi részvételre.

  • Vásároljon helyi termelőktől, és mutassa is be őket és termékeiket a vendégeknek!
  • Adjon árengedményt elviteles ételeiből és italaiból, ha a vendég saját edényt használ.
  • Használjon fenntartható csomagolást és terítéket! A beszerzésnél fordítson figyelmet arra, hogy az áru megbízható forrásból származó, visszakövethető és tisztességes kereskedelemben forgalmazott legyen!
  • Tartson nyílt napokat iskolások, szakképzésben részt vevők számára!
  • Legyen stratégiája az élelmiszerhulladék csökkentésére! A nap végén megmaradt ételeket ajánlja fel a rászorulóknak, vagy támogasson menhelyeket, állatparkokat.

Tudta? A METRO vállalatcsoport számos módon támogatja a társadalmat és a fenntartható gazdaságot. Rendszeresen adományozunk az Élelmiszerbanknak, állatkerteknek és vadasparkoknak. Folyamatosan monitorozzuk a hulladékcsökkentő megoldásaink eredményességét. Ismeretterjesztést végzünk a munkavállalók és a szélesebb közönség körében is a fenntartható gasztronómia témájában. Napelemes kiserőműveink számának folyamatos növelése és gépészeti berendezéseink modernizálása az energiahatékonyságot és a károsanyag-kibocsátás csökkentését segíti. Kiemelt figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra a beszerzés során is.

#5 Kommunikálja a fenntarthatóság felé tett lépéséit!
A fenntarthatóság közös ügyünk: az egyéni elkötelezettségek összeadódnak és – a példamutatás, mintakövetés révén – erősítik egymást. Ezért is fontos, hogy nyilvánosságot kapjanak a fenntarthatósági kezdeményezések. Váljon vendéglátóhelye a fenntarthatóság szócsövévé: kommunikáljon tudatosan a honlapján, a közösségi oldalain, a vendéglátóhelyen vagy akár az étlapon! Vegye fel a kapcsolatot a helyi média képviselőivel is. Egy szolgáltatás vagy program is lehet üzenetértékű: szervezzen fenntartható főzéstanfolyamokat, bemutatókat.

A METRO a 2000-es évek eleje óta egyre nagyobb energiát fordít fenntarthatósági céljainak megvalósítására. A kezdetek óta nagy hangsúlyt fektetünk a munkatársak és partnerek bevonására, motiválására a folyamatba. A cikkben foglaltak alapját a német METRO anyavállalat blogbejegyzése adta. https://www.metro.de/blog/soziale-nachhaltigkeit