Legyen a vásárlónk!

Igényeljen METRO kártyát!

Babakert Kft.a METRO zöldségbeszállítója

Saláta specialitásoktól az ehető virágokig, mindenben a legmagasabb minőségi szinten, kézi munkával

Az egykor, egy budapesti francia étterem társtulajdonosaként dolgozó Farkas Krisztina ma egy családi gazdaságot vezet, mely specializálódott a különlegességekre. Rendkívül sokszínű termékkínálattal bír a vállalkozás, hiszen a különleges salátáktól kezdve, a bébizöldségeken és a vágott fűszernövényeken át, egészen az ehető virágokig nyúlik a kínálati paletta.

A termékek előállításáról, a vállalkozás mérföldköveiről beszélgettünk Farkas Krisztinával, a Babakert Kft. tulajdonosával.

Babakert_0 

Mikor és hogyan indult vállalkozása, a Babakert Kft.?

Körülbelül 12 évvel ezelőtt, egy francia kiséttermet vezettünk volt férjemmel, amikor egy francia agrármérnök felkeresett minket, azzal a szándékával, hogy különleges saláták, bébizöldségek termesztésébe kezdjünk. Örömmel néztünk az új kihívás elé. Gilbert hozta a szaktudást, mi pedig a „vendéglátós kapcsolataink” révén, az értékesítést vállaltuk. Szeged mellett, Balástyán találtunk rá arra a termőterületre és családra, ahol, és akikkel mind a mai napig együtt dolgozunk.

Eleinte igen kis mennyiséget termeltünk, -s nem volt gazdaságos a működésünk-, így a francia társunk hamar ki is vált a vállalkozásból és egyedül maradtunk Éviékkel,Babakert_2 akik mind a mai napig hűséges társaim. A kezdetek bizony küzdelmesek voltak, annál is inkább, hogy Magyarországon a fine dining akkor még gyerekcipőben járt. Az első megrendelőink nagyobb hotelek külföldi séfjei, illetve a bontakozó magyar kortárs gasztronómia szereplői voltak. Aztán, ahogy nőtt a kereslet, alakult, bővült a mi kínálatunk, s a partnerkapcsolatunk is. Mára már (feltehetőleg a nemzetközi gasztronómia hatására, valamint a sok ínyenc tematikájú tévés vetélkedőnek, műsornak köszönhetően) a családok, háztartások körében is érezhető az igény a válogatott, különleges saláták iránt. Egy jó nevű étteremmel szemben pedig elvárás, hogy minőségi, ízes zöldsaláta válogatást kínáljon vendégeinek.

Mi az, amit a hosszú évek tapasztalatai alapján a legfontosabbnak tart a vállalkozás sikerében?


A maximális odafigyelést, a biztosan megalapozott, dinamikus fejlődést és a nyitottságot az újdonságok iránt. S a mezőgazdasággal foglalkozó szektorokban mindezt ki kell, hogy egészítse egy természetbarát szemlélet.

Hogyan képzeljük el a mai Babakertet?

Ma már a korábbi bérelt terület helyett saját, 6 ha-on gazdálkodunk. Mindent kézi erővel végzünk: a vetést, a növénygondozást, a szedést és a csomagolást is. Maximálisan törekszünk a lehető leghagyományosabb módszerek alkalmazására (például gyomirtás helyett kézzel gyomlálunk, s megelőző szándékú, vegyszeres kezeléseket sem végzünk). s talán ami a legfontosabb, hogy a növények természetes termési periódusához alkalmazkodunk. Van 4 nagy fóliasátrunk, amik mellett szabadföldi parcellák találhatók. A balástyai homokos talaj ideális a kiskerti növények termesztésére. Mindig kísérletezünk új fajtákkal, hogy kínálatunk folyamatosan felkeltse a fogyasztók érdeklődését. A fő irányvonal viszont továbbra is a francia ízlést tükröző, mind ízében, formavilágában és színében karakteres salátakínálat. Keverékeink (melyet hívhatunk rügysalátának, miskulancia salátának vagy mediterrán mix-nek is) alapjait, minden esetben a tölgyek, római saláták, rukkola és cikória félék adják.

Babakert31Ezt egészítik ki a szezonálisan váltakozó, keleti levélkülönlegességek (packchoi, mizuna, shizo levél, mustár félék) illetve a nálunk is őshonos levélsaláták, mint a bébispenót, mángold, céklalevél és különféle labodák… Idény jelleggel, friss fűszerekkel: turbolyával, bazsalikommal, korianderrel, is megszoktuk bolondítani a rügysaláta válogatásunkat. Fontos számunkra, hogy a megszokott forma-, szín-, és ízvilág megosztása az év folyamán egyenletes legyen, de ez nagyon nehéz feladat, hiszen a szezonalitás nagy alázatot igényel tőlünk.
Kínálatunkban a salátakeverékek egyes összetevői magukban is megtalálhatók, ugyanis a vetés külön-külön parcellákon történik.

Mik voltak azok a pillanatok, melyek büszkévé tették, és mi az, amit a legjobban élvez a munkája során?

Amit a legjobban élvezek, az egyben a vállalkozás legnagyobb kihívása is; mégpedig a folyamatos függés az időjárástól, s a környezeti hatásoktól. Ez már önmagában is egy remek játék, amit kiegészít az új fajtákkal való kísérletezés öröme. Mára a kezdeti bébi-zöldség kínálunk számos színvariációban találhatók meg a Babakert kínálati palettáján (amik természetesen egytől egyig GMO- mentes termékek). Sárgarépánk van fehér, citromsárga, céklavörös, bíbor és narancs színű, s hosszúkás és kerekded alakú, de cukkínit is kínálunk világos-, és sötétzöldet, sárgát és csíkosat, valamint bicolor színűt és cirmosat, szintén hosszú és gombóc formákban. Büszkék vagyunk továbbá egyedi vágott fűszernövény kínálatunkra is legyen az turbolya, koriander, izsóp, csombor (borsikafű), kakukkfű, tárkony, oregano, majoránna vagy valamelyike a 7 féle bazsalikomnak (fahéjas, ánizsos, citromos. lila, görög, pesto, vagy genovai fajták). Jószerivel furcsa, ritka növények ezek, amiket legfeljebb a piacon lelhet fel valaki egy-egy igazi kofa portékái között…

Van következő kitűzött cél, új divat?

A legfrissebb termékcsaládunkat az ehető virágok alkotják. Három éve kezdtük el, kiegészítő jelleggel a termesztésüket, de mostanra óriási kereslet indult meg irántuk, így ezen a területen mindenképpen szeretnénk bővülni. Számos kísérletet végzünk, hogy mely fajtákat tudjuk a helyi körülmények között, vegyszermentesen előállítani. Sajnos elég kevés szakirodalom áll rendelkezésre, így autodidakta módon lépésről-lépére haladunk.
Mára már ezen a területen is nagy kínálattal bírunk: a téli időszakban főleg árvácskaféléket és ibolyaféléket nevelünk, míg a nyári időszaknak bővebb a választéka: búzavirág, begónia, borago, kapucinus (sarkantyúka) virág, oroszlánszáj, mini szegfű, nefelejcs, de ide soroljuk a fanyar ízű madársóskát, oxalist is. Mostanában a neon sárga bársonyrózsa szirma ez egyik slágertermékünk.

Mennyire fontosak a partneri kapcsolatok az üzleti sikerek elérésében?

Bizony nagyon fontos; sőt, elementáris. A kezdetekkor én kilincseltem az éttermeknél, hogy bemutathassam termékeinket, később pedig a francia ismeretségek révén a CORA üzletlánccal kezdtük el az áruházi értékesítést lédig, majd kisdobozos kiszerelésben. Mikor ez a csatorna már működött, egy merészet gondoltam és megkerestem a METRO-t.

Rendkívül fontosnak tartottam a szerepüket, hiszen a fogyasztói igények kielégítése mellett magában az igényteremtésben is nagy szerepet játszik az áruház. Ez Babakert_1egyfajta közös úttörő munka; mi felkutatjuk és követjük a nemzetközi trendeket az árukínálatunk bővítésekor, míg a METRO eljuttatja magát a terméket, a hozzá kapcsolódó információval, a végfelhasználók felé. A mi esetünkben ez egy szoros együttműködést jelent, ugyanis a visszajelzésekből tudjuk a további döntéseinket meghozni. Nagy előny, hogy az áruház legfőképpen nagykereskedői vendégkört szolgál ki (ezek az éttermek lettek a mi profi partnereink), de óhatatlanul egy szélesebb felhasználói réteget is inspirál
Továbbá óriási lehetőség számunkra, hogy az igen-igen rövid lejáratú termékeink frissen, a hűtési lánc megszakítása nélkül jutnak el a Metro áruházláncnak köszönhetően a vidéki fogyasztóinkhoz. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a hétfő este, késő délutáni órákban szüretelt saláta és zöldség, melyet kedd hajnalban csomagolunk be, szerda kora reggel már az összes áruház polcán megtalálható. Ez kimagaslóan rövid idő!

Hogy érzi, hogy a METRO-ban, amelynek kiemelt hazai beszállítja, partnert talált a sikerhez?

Igen, az áruház sokban hozzájárult a vállalkozás mára elért eredményeihez. A teljes értékesítésünk 30-40%-a, illetve néhány kiemelten fontos időszakban akár 50%-a, a METRO-n keresztül jut el a fogyasztókhoz. A vállalattal való kapcsolat óhatatlanul nagy fegyelmet igényel a termelő részéről, ami egyrészt felelősséget és kihívást, de ugyanakkor lehetőséget is jelent. Ugyanis ha a szabályokat, elvárásokat képesek vagyunk elsajátítani, akkor ez az együttműködés magában hordozza vállalkozásunk számára a fejlődést, növekedést. Összességében elmondhatjuk, hogy egy mellérendelt, partneri viszony alakult ki az áruház és köztünk, mint termelő között Az áruházat, (attól függetlenül, hogy egy nagyon pontosan működő „gépezetnek” is beillik), sok aranyos ember irányítja, akiknek a munkájára a nyitottság és a sokrétű kommunikáció a jellemző. Az együttműködésünk ideje alatt folyamatosan bővül az a kör, ahol együtt tudunk dolgozni. Egyre több áruház polcain, egyre több féle termékünk található meg és egyre több akcióban ismerhetik meg a vevők a kínálatunkat. A METRO-val, ahogy már említettem országos lefedettséget is tudunk biztosítani, ami számunkra nagy kincs.
A közös gondolkodás pedig nem áll meg, hiszen jelenleg két új termék bevezetésén dolgozunk, melyből egyik a búzafű, másik pedig a nevében is különleges „szecsuáni rügy”, egy rendkívül karakteres virágbimbó...