Legyen a vásárlónk!

Igényeljen METRO kártyát!

A gyökerek igen jelentős táplálkozás-élettani hatású termékek.

Friss és feldolgozott állapotban kerülnek fogyasztásra.

Nagy mennyiségben tartalmaznak A-, C-, D-, E-vitaminokat. Sárgarépa, zeller, cékla, retek: ásványianyag-tartalmuk igen magas, gyógyító hatásuk sem jelentéktelen.



Bővebben

  • Sárgarépa

    (Daucus carota)

    Itáliában 1300 körül már ismert növény, majd eljutott Franciaországba, Németországba, Hollandiába, később Angliába. Színe élénk narancs, egyenletesen hosszúkás alakú.

    Energiatartalom: 43 kcal, 180 kJ/100 g

    A legfinomabbak a legfiatalabb, ceruzavékonyságú példányok. Nem szabad túl sokáig tárolni, mert hamar veszít tápértékéből. Hűvös, száraz helyen vagy hűtőszekrényben is csak néhány napig áll el. Számtalan felhasználási lehetősége van. Főzhetjük, készíthetünk belőle pürét, desszertet. Kiemelkedő karotin tartalma: átlagosan 7 mg/100g. Gazdagnak mondható még C- és B-vitaminban. Fogyasztása segíti a csontok fejlődését, vértisztító hatású, ezzel bőrbetegségek, ízületi gyulladások kialakulását gátolja.

  • Petrezselyemgyökér

    (Petroselinum crispum convar. tuberosum)

    Európában a rómaiak és a görögök már termesztették. A forgalomban lévő gyökérpetrezselyem-fajtáink német származásúak. Jellegzetes illatú, íze édeskés, enyhén csípős, friss.

    Energiatartalom: 29 kcal, 122 kJ/100 g

    Ideális tárolási hőmérséklete 0 °C, tehát hűtőben tároljuk, így kb. 2 hétig eláll. Felhasználható levesekbe, párolva, pépesítve. Gazdag ásványi sókban, foszfor-, kálium-, vastartalma magas. Gyökerét és herbáját általában vizelethajtásra használják, mely a kövek kialakulását segít megelőzni a vesében.

  • Spárga

    (Asparagus officinalis, csirág)

    A spárgát pasztellszíne, kecses formája miatt több országban a fiatalság jelképének tartják. Színe attól függ, hogy érettségének mely szakaszában szüretelik. Alakja megnyúlt rügyre emlékeztet, íze fenséges, krémes, intenzív. Két típusát termesztik, a föld alatt, bakhátban növekedő fehér spárgát és a föld felett növekvő zöldspárgát.

    Energiatartalom: 14 kcal, 57 kJ/100 g

    Kevéssé eltartható. Jellegzetes aromája miatt nem szabad erősen fűszerezni. Gazdag ballasztanyagban, fluorban, E-, B1-, B2-, C-vitaminban, folsavban és pantothensavban. Tartalmaz még A- és K-vitamint, niacint, kálciumot, fosszfort, vasat, káliumot, fehérjét, szénhidrátokat és zsírt. Vizelethajtó hatású. Javasolt vese- és prosztataproblémák, köszvény, bőrbetegségek és idegrendszeri zavarok esetén.


Torma

(Aromoriaca rusticana)

A Volga és a Don vidékén mindmáig az életerő jelképe. Gyógyhatásának köszönhetően gyorsan elterjedt híre a világon, és a XII. századtól Európa szinte minden országában termesztik. Hosszúkás, répaszerű alakú, szürkésfehér színű, jellegzetes, borsos, csípős ízű.

Energiatartalom: 37 kcal, 155 kJ/100 g

Sértetlen állapotban a hűtőszekrény alsó polcain pár napig eláll. Alapvetően ízesítésre használjuk. Ízesíthetjük mustárral, cukorral, almával. Kenhetjük szendvicsre, ehetjük füstölthúsokhoz, halételekhez.

torma

Cékla

(Beta vulgaris)

Elsősorban Indiában terjedt el. Itt gyógyításra is használták. Íze - fűszerezés nélkül - jellegtelennek mondható, de citromlével, tormával, borssal könnyen segíthetünk ezen.

Energiatartalom: 43 kcal, 180 kJ/100 g

Hűvös helyen több napig is eltartható, de nedves homokba temetve 3-4 hónapig is eláll. Süthetjük (duplán alufóliába tekerve), főzhetjük, párolhatjuk, reszelhetjük salátába. Igen gazdag B- és C-vitaminban, kálciumban és cukorban. Köztudottan vérszaporító, de jótékony hatással van az emésztésre is.

beetroot

Retek

(Raphanus savitus)

Marco Polo hozta be Európába. A germánok és a szlávok már a középkorban termesztették. Íze borsos, erőssége a termőtalajtól függ. A piros retek élénk rózsaszínű, apró gömböcske, egész évben kapható.

Energiatartalom: 20 kcal, 84 kJ/100 g

Viszonylag hosszú ideig eltartható, ha a hűtőben befőttes üvegbe tesszük, kevés vizet teszünk rá, és lezárjuk az üveget. Mindössze meg kell mosni és már fogyasztható is, elsősorban szendvicsekhez, salátákhoz. Vitamin- és ásványianyag-tartalma viszonylag alacsony, mégis a szervezet számára fontos összetevőket tartalmaz a téli hónapokban. Egyes fajtákban magas a B1-vitamin.

retek

Édeskömény

(Foeniculum vulgare)

Már a görögök és a rómaiak is ismerték és termesztették. A gyógyászatban köhögés elleni, görcsoldó és étvágyjavító hatását érvényesítik. Különösen a gyermekgyógyászatban ismert görcsoldó teaként. Íze kissé pikáns, ánizsra emlékeztető.

Energiatartalom: 27 kcal, 98 kJ/100 g

Kevéssé eltartható, hűtőben tárolva is csak 1-2 napig áll el. Sokoldalúan felhasználható. Előételként, salátaként, levesként, főzelékkent, mártásként egyaránt fogyaszthatjuk. Olaszországban párolva, kisütve tálalják. Sok kálciumot, magnéziumot, foszfort és vasat tartalmaz. A- és B-vitamin-tartalma kiemelkedő. Idegnyugtató hatású és pozitívan hat az emésztésre.

komeny

Gumós zeller

(Apium graveolens)

Az egyiptomiak ismerték, a görögök és a rómaiak rendszeresen fogyasztották. Hazánkban is kedvelt zöldségféle.

Energiatartalom: 16 kcal, 67 kJ/100 g

A gumós zeller jól tárolható hosszú időn át. Pincében vermekben, zsírpapírral bélelt ládákban 3-5 hónapig is nyugodtan eltartható. Ha zöldjével együtt vásároltuk meg, vágjuk le leveleit és egy külön edényben állítsuk vízbe. A gumót felhasználásig tároljuk száraz, hűvös, sötét helyen. Levesek, mártások, főzelékek saláták fontos kelléke. Kálciumot, nátriumot és foszfort bőségesen tartalmaz, B- és C-vitamin-tartalma átlagos. Fogyasztása elősegíti a vér savtalanítását.

zeller