A káposztaféléket legnagyobb területen Pest, Bács-Kiskun és Szabolcs megyékben termesztik, e három megyében található vetésterületüknek mintegy 60%-a, de a megyék egyharmadában (Komárom, Somogy, Tolna, Vas, Veszprém, Zala és Nógrád) területük mindössze 20-60 ha között változik.

A METRO áruházaiban egész évben megtalálhatóak a káposztafélék, melyek minden igényt kielégítő csomagolásban és minőségben kaphatók.

Káposztafélék

  • Karfiol (Brassica cretica convar. botrytis)

    karfiol

    A karfiolt gyakran emlegetik a káposztafélék királyaként is. Minden karfiol két részből áll: a rózsából és az ezeket közrefogó levelekből. A karfiol íze emlékeztet a káposztáéra, de annál lágyabb, kellemesebb. Energiatartalom: 28 kcal, 118 kJ/100 g Vásárláskor válasszuk a hófehér, minden folttól, hibától mentes példányokat. Állaga legyen tömör, levelei zöldek, frissek. Mindössze 1-2 napig tartható el hűtőszekrényben, ezért gyorsan fel kell használni. Rengeteg elkészítési módja ismert. Párolhatjuk, gőzölhetjük, főzhetjük, süthetjük, pépesíthetjük, vagy a kisebb példányokat használhatjuk egészben is. Készülhet belőle leves, különböző előételek, köretek, de önálló főétel is. Káliumot, vasat és cinket tartalmaz. A- és C-vitaminban gazdag. Köztudottan puffasztó hatású, de ezáltal megszünteti az emésztési panaszokat.

  • Kelkáposzta (Brassica oleraca convar. bullata)

    kelkaposzta

    A kelkáposztát már több, mint ezer éve termesztik Európában. Szerkezete hasonlít a fejeskáposztáéhoz. Levelei fodrosak, gyűröttek, színe élénkebb, teltebb, íze lágyabb, kellemesebb. Van sima és fodros levelű változata. Energiatartalom: 35 kcal, 147 kJ/100 g Válasszunk közepes méretű, kemény, hibátlan, élénkzöld levelű káposztákat. A fejeskáposztáénál lazább szerkezete miatt jóval rövidebb ideig tárolható. Tároljuk hűtőszekrényben, de 2-3 napon belül mindenképpen használjuk fel. Főzve és nyersen is fogyasztható. Alkalmas saláták, köretek, főzelékek, vagy akár önálló főételek készítésére is. Táplálkozási értékét a benne lévő szénhidrátok, emészthető rostok, ásványi sók, és a viszonylag nagy B1-, B2-vitamin, valamint vastartalma adják. Csonterősítő, vérnyomásszabályozó hatással bír, serkenti az immunrendszert, és csökkenti a rákos megbetegedések kialakulásának esélyét.

  • Brokkoli (Brassica cretica convar. Botrytis provar. italica)

    brokkoli

    Alakja a karfiol rózsáira emlékeztet, színe élénk, mélyzöld. Egyesíti magában a spárga és a karfiol ízét, kiegészítve egy kevés "zöld ízzel" ily módon létrehozva egy új, különleges ízvilágot. Energiatartalom: 24 kcal, 100 kJ/100 g Vásárlásnál csak az élénk színű, szorosan záródó virágrózsákat válasszuk. Akkor igazán friss, ha a szára ropogós, könnyen törik. A brokkolit a hűtőszekrény zöldségrekeszében tartsuk, így egy hétig eláll. Egyaránt ismert hazánkban leves formájában, saláta alapanyagként - a zsenge zöldség akár nyersen is felhasználható -, köretként különböző formában. Sok karotint és C-vitamint tartalmaz, de értékes a kálcium- és vastartalma is. Különösen a téli zöldséghiány pótlása miatt van nálunk nagy jelentősége.

  • Karalábé (Brassica rupestris convar. gongyloides)

    karalabe

    Gömbölyded alakú, színe - fajtától függően - halványzöld vagy lila. Ízük a színtől függetlenül megegyezik. Lágy, friss, jellegében hasonlít a káposztáéhoz, de annál jóval lágyabb, gyengébb. Energiatartalom: 14 kcal, 57 kJ/100 g A kicsi - még zsenge - karalábék a legfinomabbak, lehetőleg ezeket a példányokat válasszuk. Hűvös helyen (0 °C) tárolva egy hétig áll el. Sokféleképpen elkészíthetjük: főzelékként, levesként, sütve, töltve, azonban az előfőzés sosem hanyagolható el. Legtöb benne a kálium, de a kálcium és magnézium aránya is kedvező, ezzel segítve egymás felszívódását. Tartalmaz még számos ásványt és jelentős mennyiségű A- és B-vitamint. Fogyasztása segíti a vér savtalanítását, és a nehezen gyógyuló sebek gyógyulását.

  • Vöröskáposzta vagy lilakáposzta (Brassica oleracea convar. capitata conc. rubra)

    voroskaposzta

    A rómaiak és a görögök csodaszernek tartották. Energiatartalom: 21 kcal, 86 kJ/100 g Egészséges, hibátlan, élénk, de nem sötétlila, közepes méretű példányokat vásároljunk. A nyers káposzta ideális tárolási hőmérséklete 0 °C, ezért tároljuk hűtőszekrényben, így akár 4 hétig is eláll. Általálaban párolva fogyasztjuk. Egzotikus fűszerekkel, gyümölcsökkel remek köretek készíthetők belőle. Egészségügyi szempontból értékes magas B- és C-vitamin-tartalma miatt, továbbá jelentős mennyiségű ásványi sót és fehérjét is tartalmaz. Növeli az étvágyat, és javítja az emésztést.

  • Kínai kel (Brassica pekinensis)

    kinai-kel

    Kínában már a III. század óta foglalkoznak a termesztésével. Levelei halványzöldek, erezete vastag, bordázott. Íze, illata kellemes, enyhén káposztára emlékeztető. Energiatartalom: 12 kcal, 50 kJ/100 g A levelek legyenek halványzöldek, hibátlanok, egyenesek, szakadásoktól mentesek. Az egész kel állaga pedig kemény, ropogós. Mindössze 3-4 napig tartható el. Ezidő alatt is frissentartó fóliába göngyölve, a hűtőszekrény alsó rekeszeiben. A kelkáposztát fagyasztani nem lehet, és más tartósítási módja sem ismert. Elsősorban nyers salátákat készíthetünk belőle, de köretként vagy akár levesként is fogyasztható. Biológiai, táplálkozási értéke jelentős, mivel a fejeskáposztánál háromszor több fehérjét tartalmaz. C vitaminban, karotinban, ásványi sókban gazdag. Télen is kapható.

  • Fejeskáposzta (Brassica oleracea convar. capitata)

    fejeskaposzta

    Már az ókorban orvosságként használták. Színtől és szezonalitástól függően négy nagy csoportba sorolhatók. Tavaszi fejes káposzta (levelei jóval lazább szerkezetűek, íze frissebb, mint később szüretelt rokonaié), zöld fejeskáposzta, vörös fejeskáposzta, fehér fejeskáposzta. Energiatartalom: 26 kcal, 107 kJ/100 g Egészséges, hibátlan, halványzöld, közepes méretű példányokat vásároljunk. Ha csak kisebb mennyiségre van szükségünk, nyugodtan vásároljunk (lehetőleg fóliázott) daraboltat. Ideális tárolási hőmérséklete 0 °C, ezért tároljuk hűtőszekrényben, így akár 4 hétig is eláll. Főleg főzve, savanyítás után fogyasztjuk. Töltött-, székely- és rakottkáposzta készül belőle, de főzeléket, salátát, párolt köreteket is készíthetünk. Savanyítható is. Kimagasló a B-, C-vitamin, valamint fehérje- és szénhidráttartalma. C-vitamin tartalmát savanyítás után is megőrzi, ezért így is roppant egészséges. Fogyasztása növeli az étvágyat és javítja az emésztést.