Puha magvas gyümölcsök

hero-bobuloviny



Görögdinnye

(Citrullus lanatus)

A görögdinnye gömbölyű vagy hosszúkás, A héj színe lehet sötét- vagy világoszöld, továbbá több fajta csíkos. Belül a gyümölcshús színe piros, ritkábban sárga, víztartalma gyakran eléri a 90-95%-ot.

Energiatartalom: 36 kcal, 127 kJ/100 g

A gyümölcs érettségétől és a tárolás körülményeitől függően 3-10 napig fogyasztható marad. Az egész, megkezdetlen dinnyék akár még ennél is tovább. Jégbe hűtve, nyersen fogyasztva a legízletesebb és garantáltan a legfrissítőbb hatású gyümölcsök közé tartozik. Magas az A-vitamin és vas tartalma. Nagyon jó vízhajtó, jó az izületi gyulladások kezelésére, gyorsítja az egyes betegségekből való lábadozást.


metro_nagykereskedes_gorogdinnye

Szamóca

(Fragaria spp., földieper)

A vadon élő szamócafajok valószínűleg már a jégkorszak vége óta megtalálhatóak Európa, Ázsia és Amerika erdeiben, így egyike lehetett az ősember kedvenc csemegéinek. A termés gömbölyded, kúpos, szív alakú, felületén apró magocskák helyezkednek el. Zamatos, édes, olykor vaníliás mellékízzel.

Energiatartalom: 35 kcal, 146 kJ/100 g

Tanácsos a szamócát legfeljebb egy nappal a vásárlás után elfogyasztani. Szükség esetén lefóliázott edényben, hűtőszekrényben 2-3 napig tárolhatjuk. Fenséges ízének köszönhetően ritkán használjuk más ételekkel, általában nyersen fogyasztjuk. Készíthető belőle fagylalt, krémek, parfék. Gazdag A-, B-, C-vitaminban, káliumban, kálciumban, tartalmaz fluort és vasat.


metro_nagykereskedes_eper

Európai (kék) szilva, Ringló félék

(Prunus domestica)

Hazánkban a legelterjedtebb gyümölcs. Sokféle színe lehet: sárga, kék, piros, bordó, rózsaszín, lila. Alakja többnyire gömb vagy ovális. Íze - fajtától függően - édesebb vagy savanykásabb.

Energiatartalom: 46 kcal, 192 kJ/100 g

Hűtőszekrényben akár 3-4 hétig is eltartható. Fontos, hogy csak közvetlenül a fogyasztás előtt mossuk meg! Nyersen való fogyasztásán kívül befőttek, sütemények és pálinkák alapanyaga, kiegészítője. Érdemes savanyítani is. Nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, kisebb mennyiségben nátriumot. Vitamintartalma nem számottevő. Jó hatással van idegrendszerünkre, serkenti az agyműködést, így frissítő hatása van. Az aszaltszilva az egyik legjobb vértisztító és emésztést serkentő gyümölcs.


metro_nagykereskedes_szilva

Szőlő

A szőlő a legrégebbi kultúrnövényeink közé tartozik, Egyiptomban Ozirisz istennek, a görög-római világban Dionüssossz-Bacchusnak szentelték, de a Bibliában is fontos szerepet kapott. Kis-Ázsiában már több, mint 5000 éve bort készítettek a szőlő terméséből.

A szőlő teljes értékű táplálék, ha kizárólag szőlőt és gabonafélét fogyasztunk, szervezetünk mindenhez hozzájut, amire a jó teljesítőképességhez szüksége van. Bogyói fürtökben teremnek. A világ egyik legnépszerűbb gyümölcse, rengeteg nemesített fajtája létezik.

Színük szerinti csoportok: fehér, kékes piros szőlők. Fogyaszthatjuk nyersen, salátákhoz, köretként. Tartalmaz B-, és C-vitamint, ezen kívül karotint és boitint is.


metro_nagykereskedes_szolo

Sárgadinnye

(Cucumis melo)

Rengeteg fajtája ismert, melyek színükben, tápanyagtartalmukban is különböznek. Két fő csoportjuk: nyári és téli dinnyék.

Energiatartalom: 34 kcal, 141 kJ/100 g

Vásárlásnál vizsgáljuk meg a héját - legyen kemény, hibátlan, kellemes, édes illatú - és az állagát. Ha enyhén puha, akkor megfelelő a gyümölcs. Magas, 90%-os, víztartalma miatt igen érzékeny, könnyen romlik. Leginkább a 7-10 oC körüli hőmérsékletet kedveli, így 3-5 napig eltartható. Főleg nyersen fogyasztjuk, de készül belőle lekvár is. Ne hűtsük túl a sárgadinnyét, mert elveszti ízét és illatát. Tartalmaz kálciumot, foszfort, vasat, nátriumot és káliumot, A- és C-vitamint, béta-karotint. Lázas, gyulladásos betegségek esetére kitűnő gyógyszer.


metro_nagykereskedes_sargadinnye

Őszibarack

(Prunus persica)

Az őszibarack Kína középső és északi részén őshonos. A gyümölcs színe lehet fehér, sárga, pirosas. Alakja általában gömbölyded, héja enyhén szőrös, húsa lédús, puha. Íze kellemesen édes, jellegzetes. Az őszibaracknak rengeteg fajtája ismert. Magyarországon két gyakori fajta fordul elő: fehérhúsú lédús, illetve sárgahúsú.

Energiatartalma: 38 kcal, 160 kJ/100 g

Magas víztartalma miatt rövidebb ideig tartható csak el. Az őszibaracknál a leghelyesebben akkor járunk el, ha nyersen fogyasztjuk, de készíthetünk belőle lekvárt, befőttet is.

A gyümölcs nagy magnézium, kálium, szelén, kálcium tartalommal bír. Mindezek mellett A-, B-, és C vitamint is tartalmaz. Vértisztító hatásával kiemelkedik a többi gyümölcs közül, táplálja az izmokat és a csontokat.


metro_nagykereskedes_oszibarack

Kajszibarack

(Prunus armeniaca, sárgabarack)

Kína az őshazája, a selyemúton került el Örményországba és onnan terjedt el. A gyümölcs Magyarországra valószínűleg a török hódoltság idején került. Az érett gyümölcs színe már-már narancssárgába, pirosba hajló. Héja vékony, puha, enyhén pelyhes. Belseje szintén puha és lédús. Íze nagyon édes. A kajszi magyar fajtái Európa szerte híressé váltak, a legismertebbek: Ceglédi Piroska, Ceglédi Óriás, Mandulakajszi, Bergenon, Rózsakajszi.

Energiatartalma: 48 kcal, 201 kJ/100 g

A gyümölcs fogyasztható nyersen és aszalva. Adható hideg gyümölcslevesként, meleg köretként, és hideg, vagy meleg desszertként. A kajsziból továbbá finom lekvár főzhető, és ez egyik legjobb pálinkát is ebből a gyümölcsből készítik.

Magas az A-, és C-vitamintartalma, illetve karotint is tartalmaz. A csontok és a szövetek újjáépítésében van fontos szerepe. Növeli a sejtek energiáját, élettartamát.


metro_nagykereskedes_sargabarack

Nektarin

(Prunus persica)

A gyümölcs színe a sárgától egészen a pirosig változhat. Alakja gömbölyded, esetenként tojás alakú. Íze majdnem megegyezik az őszibarackéval, húsa azonban keményebb és kevésbé lédús.

Energiatartalom: 43 kcal, 179 kJ/100 g

Keményhúsú, hibátlan, tiszta héjú gyümölcsöket válasszunk. Magas víztartalma miatt rövidebb ideig tartható el, érettségtől függően 1-2 hétig marad fogyasztható. Leggyakrabban frissen fogyasztjuk, de lekvár, befőtt sütemény is készül belőle. Gazdag A- és C-vitaminban. Tartalmaz káliumot, foszfort és emésztési rostokat. Jó vízhajtó, méregtelenítő gyümölcs.


metro_nagykereskedes_nektarin

Kiwi

(Chinese goosberries, kínai egres)

Őshazája Kína. A kiwi madárról kapta a nevét, mivel meglehetősen hasonlít rá. Külseje barna, szőrös, belül puha, élénkzöld. Éretten savanykás-édes ízű.

Energiatartalom: 61 kcal, 255 kJ/100 g

Ha nem rögtön fogyasztjuk, érdemes a kicsit keményebb szemeket választani. Hűvös helyen legtovább 1-2 hétig áll el. Más gyümölcsöktől tároljuk elkülönítve, mert enzimei felgyorsíthatják azok érési folyamatait. Húsa kalóriaszegény, de ásványi sókban igen gazdag. 10-szer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a narancs, és már egy szem elfogyasztása fedezi a felnőtt szervezet napi C-vitamin szükségletét. Tartalmaz még káliumot, boront, foszfort, magnéziumot, kálciumot és E-vitamint. Segít a gyulladásos betegségek leküzdésében, erősíti a csontokat, segít a krónikus fáradtság legyőzésében.


metro_nagykereskedes_kiwi

Málna

(Rubus idaeus)

Hazánkban őshonos, vadon a hegyvidékeken, elsősorban az erdők irtásain él.

Energiatartalom: 34 kcal, 143 kJ/100 g

Hűtőszekrényben, érett állapotában 1-3 napig tárolható, de legjobb, ha rögtön elfogyasztjuk. Kifejezetten jól tűri a fagyasztást, így tartós tárolása könnyen megoldható. Kis mennyiségben tartalmaz A-, B- és C-vitamint és káliumot. Vértisztító és kedvező hatással van a nyaki nyirokcsomó-duzzanatokra.


metro_nagykereskedes_malna

Ribizli, ribiszke

(Ribes rubrum)

Tövistelen cserjén terem, kis piros bogyói tömött fürtöket alkotnak, savanykás ízű. Ismert fekete (R. nigrum) és fehér (R, alba) faja is.

Energiatartalom: 33 kcal, 139 kJ/100 g

Hamar romlásnak indul, hűtőszekrényben legtovább 1-3 napig áll el. Jól fagyasztható. Kiválóan alkalmas szörpök, dzsemek készítésére. Nagy mennyiségben tartalmaz C- és B-vitamint. Remek ellenszere meghűléses betegségeknek. Szárított leveléből gyógyteát készítenek reumás panaszok kezelésére.


metro_nagykereskedes_ribizli

Áfonya

(Vaccinium myrtillus)

Alacsony, lombhullató fásszárú bokrokon terem. Kékeslila színű, fanyar-édes ízű gyümülcs.

Energiatartalom: 60 kcal, 251 kJ/100 g

Frissen vagy hűtve 1-2 hétig is tárolható. Jól fagyasztható, vagy akár szárítható. Legismertebb elkészítési módja a dzsem, amely a vadhúsok elengedhetetlen kísérője. Magas a kálium tartalma. tartalmaz még kálciumot, vasat, magnéziumot, cinket, ként, foszfort és C-vitamint. Magas A-vitamin-tartalma miatt gyógyíthatja a farkasvakságot. Hatékony a bőrkiütések, bőrbetegségek kezelésében.


metro_nagykereskedes_afonya

Szeder

(Rubus caesious)

Feketéslila, savanykás ízű, tövises bokrokon terem. Már az újkőkorban ismert és kedvelt volt. A görögök gyógyító levei miatt is termesztették.

Energiatartalom: 43 kcal, 181 kJ/100 g

Szinte tárolhatatlan. Így, ha nem használjuk fel azonnal, fagyasszuk le, mivel a málnához hasonlóan nagyon jól fagyasztható. Befőzésre kiválóan alkalmas, általában vegyesen málnával vagy eperrel. Jelentős mennyiségű A- és C-vitamint, emellett nyomelemeket, káliumot, vasat, kálciumot, foszfort és mangánt tartalmaz. A vashiányos vérszegénységnek és a hasmenésnek kitűnő ellenszere, forrásvízzel higítva. A növényben található fenol és ellagik sav bizonyítottan csökkenti a rákos megbetegedések kialakulásának esélyét.


metro_nagykereskedes_szeder

Meggy

(Prunus creasus)

A meggy őshazája Észak-Indiától a Balkánig terjed, és szinte mindenütt fellelhető, erről tanúskodik, hogy a meggy az egyetlen, minden bizonnyal finnugor eredetű gyümölcsöt jelentő szavunk, míg a többi gyümölcs neve a bolgár, a török és a szláv nyelvekből származtatható.

Energiatartalma: 58 kcal, 243 kJ/100 g

Magas víztartalma miatt még hűtőszekrényben is csak 2-3 napig marad friss. A meggy finom nyersen is, de fogyaszthatjuk süteményekben, illetve befőttként, valamint szörp készíthető belőle.
Jelentős a kálcium, kálium, magnézium és vas-tartalma, ezen kívül tartalmaz A, B, és C vitamint is.
Közismert méregtekenítő és vértisztító hatása.


metro_nagykereskedes_meggy

Cseresznye

(Prunus avium)

Bölcsője valahol Eurázsiában kereshető. Az ókorban az istenek eledelének tartották. A Távol-Keleten az ifjúság, a megújulás, a tavasz jelképe. Nálunk a török hódítás alatt terjedt el. A nemesítését már az ókorban elkezdték. Színe a pirostól a feketéig bármilyen lehet.

Energiatartalma: 70 kcal, 294 kJ/100 g

A cseresznye hűvös helyen tárolva akár 1 hétig is tárolható, de csak a hibátlan és mosatlan szemek. A gyümölcsöt fogyasztás előtt alaposan meg kell mosni. Fogyaszthatjuk frissen, de süteményekben is nagyon finom, kiváló pálinka és bor készíthető belőle.

Magas az A-, és C-vitamintartalma, ezen kívül tartalmaz vasat, kálciumot, magnéziumot.