Legyen a vásárlónk!

Igényeljen METRO kártyát!

Tavaszi nagytakarítás, avagy töltsd fel okosan a kamrádat!

Tavaszi nagytakarítás, avagy töltsd fel okosan a kamrádat!

Lepték már el a lakásodat ételmolyok? Nem arra gondolok, amikor pár naponta feltűnik 1-1 baljós árny a konyhaasztal felett, hanem arra, amikor csapatostól, rajokban szállnak a kis dögök a lakásban. Ez történt ugyanis Andi barátnőmnél nem is olyan régen, és a fene se tudja miért, de hozzám fordult segítségért. Talán úgy hitte, ha főzni tudok, talán az egyéb konyhai tevékenységekben, lásd rovarirtás is erős lehetek.

Nos, ha molyok vannak a spájzban, két utat választhatsz. Vagy azt, amivel anyukám próbálkozott hónapokon keresztül, amikor hasonló problémája akadt; takarítod a kamrát, hetente áttörölsz és pakolsz ki-be, fel-le mindent, ami ott van, keresed a molyok forrását, hogy aztán úgy gondold megtaláltad 2 zacskó bontatlan rizsben. Kidobd, megkönnyebbülsz, és azt hiszed megoldottad az ügyet, de a molyok hamarosan újra feltűnnek a konyhában és kezdődik a szélmalomharc elölről.

Persze teheted azt is, amit mi tettünk: radikálisan és kegyetlenül kihajítasz mindent, de igazán mindent. Félre ne érts, gyűlölök ételt kidobni, de ebben a helyzetben nincs más választás. Ha van konzerved, az maradhat. A többi kuka. Fogtunk hát egy óriási szemeteszsákot és nekiálltunk akkurátusan kirámolni a polcok egész tartalmát. Lisztet, rizst, tésztát, csicseriborsót, filteres teát. Még a dobozokat is likvidálnunk kellett, melyekben Andi a szárazárut tárolta, mert még a karton belső falán is találtunk lepkéket.

Végül áttöröltük a polcokat és befújtuk bio rovarirtóval. - Nnnnna!- mondtam a kemény munka után végignézve az üres és hófehéren csillogó polcokon - Most várunk pár napot, míg éhen halnak a betolakodók, aztán újraépítjük a spájzod.

A molyok még fel-feltűntek egy rövid ideig itt-ott, de pár nap múlva elkezdhettük feltölteni a kamrát. Andi csak annyit kért, vásárláskor tartsam szem előtt, hogy ő nem akkora gourmet, mint én. Szem előtt tartottam.

Egy jól átgondolt kamrában ugyanis csupa olyan alapanyag van, amit az ember valóban használ és jó esetben semmi sincs, amit nem, így nem olyasmit kellett vennem, ami az én mércém szerint számít „alapélelmiszernek”, hanem azokat a dolgokat, amiket egy ritkán főző lány is a kezébe vesz majd. A sógornőmnél például hatodik éve néz velem szembe a felső polcról egy érintetlen konzerv csicseriborsó. Akkor vásároltál tehát jól, ha a spájz tartalmából bármikor össze tudsz ütni valami rendes ételt, de nem tárolsz ott semmit, ami a vásárlás pillanatában még jó ötletnek tűnt, felhasználni azonban soha nem fogja senki.

Az Andinak összerakott listában tehát az ételcsoportokat négy kategóriába soroltam. Alap, Középhaladó, Gourmet és bár eredetileg nem terveztem, de a „biohaverok” unszolására, Mentes halmazokba.

Az „Alap” listába olyasmi került, amire bármely hétköznapi háztartásban bármikor szükség lehet. A „Középhaladó” csoportba a már kicsit izgalmasabb, de még mindig érthető hozzávalókat tettem. A „Gourmet” alapanyagok pedig azok számár hasznosak, akiket a főzés egy picit már komolyabban érdekel. Nem vagyok feltétlen híve a „Mentes” kategória alapanyagainak, hiszen az étel élvezeti forrás, így ha valami finomat készítek, nem szeretek semmit semmivel helyettesíteni. Akkor használom ezeket a hozzávalókat, ha orvosilag indokolt, ha fogyózom, vagy ha az, akinek épp főzök oly tökélyre fejlesztette az alapanyaghisztit, hogy tudom, már nem enné meg a frankó változatot. Igaz, vannak ezek között az élelmiszerek között is nagyon finomak, de ezeket nem azért használom, ha használom, mert az ügyeletes biotrendek szerint épp ezt „kell” enni, hanem mert szeretem és kész. Bevallom, a lista ezen részénél konzultálnom kellett ezzel-azzal, és az összeállításból simán lehet, hogy kifelejtettem valamit.

Nu. És akkor a lista, a teljesség igénye nélkül. 

metro-kamra-praktikak-01

Gabonafélék, lisztek
Tudom, hogy most épp a „gluténmentes diéta” a trendi, még akkor is, ha a hagyományos orvoslás hívei hangsúlyozzák, egészséges emberek esetében egyáltalán nem indokolt. Mégis sokan sanyargatják magukat száraz, kemény „kenyérnek” csúfolt paleo szörnyűségekkel. Biztos vagyok abban, hogy mint minden hasonlóan radikális egészség trend, pár éven belül az is lecseng, de addig is had adjak egy tanácsot: ha foszlós kenyeret szeretnél, használj glutén tartalmú gabonát!

A finomliszt, búzadara, étkezési keményítő
H kenyérliszt, kukoricadara, zabpehely
G mandulaliszt
M gluténmentes lisztkeverék, chia mag, amaránt

Cukorfélék

Nem azért használok nádcukrot, mert egészségesebb, mint a répacukor (nem az), hanem mert az illata és komplex íze sokkal izgalmasabb az agyonfehérített, a puszta édesítésen kívül nem sok mindenre jó répacukornál. Merj a cukorfélékkel kísérletezni bátran és izgalmas ízek lesznek a jutalmad!

A kristálycukor, porcukor
H méz, nádcukor
G juharszirup, melasz, kókuszcukor
M Cukorpótlók, pl. stevia és nyírfacukor (ezek nem cukorfélék, tehát a vércukrodat nem tolják az egekbe, de kellemetlen utóízük van, és az édesítők sütés közben máshogy viselkednek, mintha cukorral sütnél), agávé és datolya szirup (ezek cukorfélék és nem is rosszak, bár elég drágák.)

metro-kamra-praktikak-02

Rizsek

Rizsből csodás ételeket lehet készíteni, de ideje túllátnod a Kunsági „B” rizsen! A különböző formájú és fajtájú rizseknek különböző a keményítőtartalma, így főzés közben mindegyik másként viselkedik! Tanuld meg melyik mire jó, hiszen nincs kiábrándítóbb egy száraz rizottónál vagy egy szottyos nasi gorengnél!

A jobb minőségű magyar rizs, kerekszemű és hosszúszemű
H/G basmati és/vagy jázmin rizs, arborio vagy carnaroli rizottó rizs
M Barnarizs, vörös rizs, vadrizs  

Hüvelyesek
Bár a paleo nem szereti, a hüvelyesekben rengeteg hasznos tápanyag van. Kiváló fehérje forrás, magas a rosttartalma, tele van ásványi anyagokkal és vitaminokkal, így nem véletlen, hogy a vegánok egyik fontos alapélelmiszere. Az általad megszokott leveseken és főzelékeken túl remek salátákat és krémeket készíthetsz belőle.
H tarkabab, lencse, vörös lencse
G csicseriborsó, francia zöldlencse, Edamame bab

A sima asztali kősó nem túl izgalmas fűszer, próbálj ki más fajtákat is, hiszen ásványi anyag tartalmuk okán gyakran sokkal ízletesebbé teszik az ételt, mint a hagyományos só.

A jódozott tengeri só
H himalája só
G sópehely, pl. Maldon, fleur de sel

Tésztafélék

Tojásos tésztákat magad is tudsz csinálni, ám a durumtészták nem véletlenül készülnek gyárban. Egy olasz barátom szerint, ha durumtészta, a márka nem is számít annyira, finom lesz így is, úgy is.

A spagetti, cérnametélt
H tojásos hosszúmetélt, lasagna lapok
G Penne, farfalle, rizstészta
M teljes kiőrlésű tészta, gluténmentes tészta

metro-kamra-praktikak-03b

Ecetek
Az eceteknek a savanyító hatáson túl csodás, rendkívül különböző ízük tud lenni. Én nagy sherryecet rajongó vagyok. Imádom a balzsamecetet is, ám a bolti változatok nagy része melasszal és szőlőmusttal „felturbózott” mű-balzsamecet, így ha valaha Modenába, a balzsamecet hazájának környékére vetődnél, próbálj beszerezni egy kis üveg csodásan komplex és édes ízű eredeti terméket, hogy lásd a különbséget. Életre szóló szerelem lesz!

A ételecet (én ezzel leginkább takarítok)
H borecet, balzsamecet
G sherry ecet, rizsbor ecet

Olajak

A különböző zsiradékoknak nem csak az íze vagy a minősége más, van, amelyik jobban, van, amelyik kevésbé bírja az extrém hőt, így használat előtt érdemes átgondolni, az adott ételhez melyik olaj a legoptimálisabb.

A napraforgó étolaj
H extraszűz olíva olaj
G szezámolaj, tökmagolaj, szőlőmag olaj
M kókuszzsír (Az épp vívó trend szerint a kókusz az örök élet titka. Rengetegen tesznek ezért még süteményekbe is kókuszsírt. Bár az íze nem túl izgalmas, a magas főfokon sütést remekül bírja)

Szószok, mártások

A magyar mustár, majonéz, ketchup
H dijoni mustár, magos mustár, szójaszósz, worcestershire szósz, szardella paszta
G halszósz, tahini, curry paszta
M ezen szószok bio, só és tartósítószer, esetleg tojásmentes változata.

Savanyúságok

H savanyú uborka, olíva bogyó
G kapribogyó, jalapeno paprika

metro-kamra-praktikak-04b

Konzervek

A paradicsomkonzerv, tonhal, kukorica
H sűrített paradicsom, vesebab konzerv, szardellafilé
G csicseriborsó, kókusztej, olajban eltett aszalt paradicsom

Magok
Az olajos magvak nagyon egészségesek, így naponta érdemes fogyasztanod belőlük. A natúr változatot válaszd, ne a sózott, pörköltet!

H mandula, dió, mogyoró, tökmag, bármilyen aszalt gyümölcs
G szezámmag, fenyőmag

Kakaó és barátai

A kávé, teák
H holland kakaópor, 70% étcsokoládé
G csokoládé bonbonok

Sütéshez

A sütőpor
H szárított élesztő, szódabikarbóna

Ami még jól jöhet

A tartós habtejszín, cukrozott sűrített tej
G szárított vargánya (csodásan komplex ízt kölcsönöz gombaleveseknek, rizottónak, mártásoknak), üveges piros pesztó, lekvárok befőttek (csak házi, és ha egy mód van rá, tartósítószer-mentes)
M Alternatív tejek, rizs, kókusz, mandula

És ami még nagyon fontos: fűszerek, de ezekről bővebben majd egy következő posztomban olvashatsz.