Legyen a vásárlónk!

Igényeljen METRO kártyát!

Napos kacsától a nitrogénnel fagyasztott kacsamáj szeletekig

A balástyai Szatmári család már évtizedek óta a baromfik bűvöletében él. Az egy hónapja frissen birtokba vett vadonatúj üzem már fényévekre van a kezdeti álmoktól, hiszen már nemcsak élőállatok nevelésével foglalkoznak. Magyarország is szűknek bizonyult, mivel a termékek már Dél-Európát is meghódították. Mindeközben regionális foglalkoztatói számos kacsanevelő vállalkozásnak is.

DSC00057A kacsák neveléséről, a vállalkozás mérföldköveiről beszélgettünk Szatmári Zoltánnal, a családi vállalkozás fejével, a Szatmárikacsa Kft. tulajdonosával.

Mikor és hogyan indult vállalkozása, a Szatmárikacsa Kft.?

Már a gyerekkorom is a baromfik bűvöletében telt, mindig szerettem a madarakat. Ez jó alapot biztosított ahhoz, hogy 1990-ben elinduljon a kacsanevelés, mint vállalkozás. Az idők során rengeteg minden változott és nekünk is lépést kellett tartani a változásokkal. Már nem volt elég, hogy neveltünk a kacsákat, a feldolgozásba is be kellett szállnunk. Az akkori egyik nagyvevőnk javasolta, hogy bővítsük a tevékenységet, hiszen ha a teljes folyamatot lefedjük, az biztosítja a legjobb minőséget.


Az utóbbi 25 évben számos fontos esemény történt a vállalkozás életében. Felsorolna néhányat, melyeket kritikusnak tart a fejlődés szempontjából?
Az élet nem kímélt bennünket, történt sok jó és rossz is az évtizedek alatt. 2000-ben kezdtük el a kacsanevelést kibővíteni a töméssel is, így a kacsák kb. 12 hetes életéből már mindet nálunk töltötték. Ekkor tértünk át a Moulard fajta tartására, hiszen ez a kacsafajta többfunkciós, azaz a máj mellett a húsa is nagyon ízletes. A 2006-ban kitört madárinfluenza járvány, igen rossz hatással volt az összes baromfi fogyasztására, amit a későbbi gazdasági válság még tetézett. Ennek ellenére mi bizakodtunk a jövőben és elhatároztuk, hogy őstermelői vágóhidat indítunk. Amely aztán már EU-s vágóhídként állt üzembe. Ezzel tettük meg az első nagyobb lépést, hiszen az élőállat átadásán túl már a mi vágóhidunk dolgozta fel a kacsákat. Két biztos lába volt a vállalkozásnak, hiszen volt vágóhidunk és élőállatot is tudtunk értékesíteni.


Ma már viszont igazi beszállítói hálózat van a vállalkozás mögött, hogyan alakult ez ki?
A vágóhidat mindenképpen szerettük volna optimálisan kihasználni, ehhez szükség volt még több élőállatra. A környékbeli vállalkozásokat kerestük meg, hogy működjenek együtt velünk. Ez azt jelentette, hogy mi finanszíroztuk meg nekik a napos kacsákat és a takarmányt, majd beszállították nekünk az élőállatot.
Fontos számunkra, hogy megbízható minőséget tudjunk garantálni, ezért elengedhetetlen, hogy megbízható partnereink legyenek, akik a megfelelő szaktudással rendelkeznek.
Büszkén mondhatom, hogy ez a partnerség ma már inkább barátság, hiszen mindenben számíthatunk egymásra. A mi működésünkkel regionális szinten is biztos felvevőpiaca és partnere vagyunk számos vállalkozásnak.


A kacsanevelés úgy tűnik regionális kiváltság, mi az oka?

A homokos talaj mindenképpen kedvez, hiszen a laza szerkezete miat
t a víz könnyen átfut rajta és így könnyen szárad, a nedves közeggel ellentétben így kevésbé táptalaja a kórokozóknak és baktériumoknak, ezáltal a kacsák kevésbé vannak kitéve a betegségeknek.
 
kep_02Mi az, amit a hosszú évek tapasztalatai alapján a legfontosabbnak tart a vállalkozás sikerében?

A maximális odafigyelést a minőség érdekében, a biztosan megalapozott, dinamikus fejlődést és a nyitottságot az újdonságok iránt.  Nagyon fontos számomra, hogy megbízható üzleti partner legyek, pontosan teljesítsem a kötelezettségeimet, hiszen a hosszú távú működést csak ez garantálhatja. Így tudjuk biztosítani a saját 50 munkatársunk és partnereink révén további 50 fő foglalkoztatását, biztos megélhetését. Ennek érdekében nem tudok kompromisszumot kötni, azaz megvásárolom a legdrágább, de legjobb minőségű napos kacsát, takarmányt.
 
Hogyan képzeljük el a mai Szatmárikacsát?

Ma már egy vadonatúj üzemben működünk, éppen egy hónapja 2015. augusztus elején költöztünk be, itt nemcsak a vágóhíd, de a csomagolás, hűtés és szállítási előkészítés is működik. Új gépekkel, csomagolósorokkal tudunk már dolgozni, van már nitrogénes hűtőnk, skin tálcázónk vagy mélyhúzó csomagolósorunk. Ez a megálmodott csoda 9 hónap alatt lett valóság, az első ötlettől a
beköltözésünkig pedig szintén csak kb. 18 hónapra volt szükség.
 
Mit szeret a legjobban a munkájában?

Amit a legjobban szeretek, az egyben a vállalkozás legnagyo
bb kihívása is; egyesíteni a számos különböző funkciót a vállalkozáson belül, azaz nevelőnek, feldolgozónak és kereskedőnek is lenni. Felelős vagyok a családomért: feleségemért, az 5 gyermekemért, akik közül sokan már a vállalkozást erősítik. Bízom benne, hogy átadhatom nekik a stafétát, és akkor egyszer majd újra csak ülhetek és nézhetem a kacsáimat.

DSC00056Mennyire fontosak a partneri kapcsolatok az üzleti sikerek elérésében?
Nagyon fontos, alapvető. Tőlem elég távol állt a kereskedői szellem és pörgés, de bele kellett tanulnom. A partnerség az én beszállítói köröm esetében is nagyon-nagyon fontos. Ugyanez igaz a kereskedői oldalra is, 2012 táján kerültünk kapcsolatba a METRO-val, mely partnerség azóta is töretlenül fejlődik. Fontos számomra, hogy évek óta azonos kapcsolattartóval tudok dolgozni, megértették a mi termelési folyamatainkat, hogy mi milyen tervezési időkkel tudunk számolni, mi a reális.  Rendkívül fontosnak tartom a szerepüket, hiszen a fogyasztói igények kielégítése mellett magában az igényteremtésben is nagy szerepet játszik az áruház. Ez egyfajta közös úttörő munka; mi felkutatjuk és követjük a nemzetközi trendeket az árukínálatunk bővítésekor, míg a METRO eljuttatja magát a terméket, a hozzá kapcsolódó információval, a végfelhasználók felé. A mi esetünkben ez egy szoros együttműködést jelent, ugyanis a visszajelzésekből tudjuk a további döntéseinket meghozni. Nagy előny, hogy az áruház legfőképpen vendéglátásban tevékenykedő vendégkört szolgál ki, de óhatatlanul egy szélesebb felhasználói réteget is inspirál.

Ezek szerint a METRO-ban partnert talált a sikerhez?
Igen, az áruház sokban hozzájárult a vállalkozás mára elért eredményeihez. A teljes értékesítésünk nagy százaléka, a METRO-n keresztül jut el a fogyasztókhoz. Az együttműködés 2014-ben már ráadásul nemzetközi szintre lépett, hiszen a magyar METRO-n túl már beszállítói vagyunk a szlovák, cseh, spanyol és portugál METRO áruházaknak is.

Ez persze nagyobb logisztikai szervezést igényel a részünkről, de érezzük a rugalmasságot, azt hogy mellérendelt partnerként kezeljük egymást. A METRO egy nagyon pontosan működő „gépezetként” is leírható, emellett olyan emberek irányítják a beszerzői területet, akiknek a munkájára a nyitottság és a sokrétű kommunikáció a jellemző. Az együttműködésünk ideje alatt folyamatosan bővül az a kör, ahol együtt tudunk dolgozni. Csak ilyen partnert kívánok mindenkinek!